Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

LinkedIn byter utseende – snart lanseras Stories

Publicerad: 25 September 2020, 09:53

Yrkesnätverket Linkedin rullar ut en ny design som bygger på de 660 miljoner användarnas interaktioner. Senare i höst kommer LinkedIn Stories - för att medlemmarna ett mer lättsamt verktyg att dela med sig av det dagliga arbetslivet på lanseras snart LinkedIn Stories.


Ämnen i artikeln:

Linkedin

Uppdateringen av platformen är nästa steg i den varumärkesutveckling som LinkedIn lanserade under förra året och bygger på användardata.

Den nya designen innebär en renare och mer modern look som ska förenkla användandet och är tänkt att signalera gemenskap och tillhörighet.

I den nya designen har Linkedin velat få fram värme genom att ha blandat en varm färgpalett med mildare nyanser, samt blåa och gröna accenter för att tydligare signalera vilka valmöjligheter som finns var på sidan. Användargränssnittet är rundare för en mjukare, vänligare upplevelse. Designen ska vara mer intuitiv för enklare navigering.

LinkedIn har skapat nya illustrationer som visar olika branscher, men också olika etniska bakgrunder för att bättre representera mångfalden.

Inom kort lanserar yrkesnäverket funktionen LinkedIn Stories - för att kunna ge användarna möjlighet att dela med sig av sitt yrkesliv på ett mer mänskligt och lättsamt sätt. Bilderna försvinner efter 24 timmar och precis som på andra sociala plattformar med funktionen blir Stories ett sätt för medlemmar och företag att dela bilder i sitt nätverk, med vetskapen att de stannar på profilen.

Med start i oktober kommer användarna också  kunna gå från chattkonversationer till videosamtal via Microsoft Teams, Blue Jeans by Verizon eller Zoom direkt i meddelandefunktionen.

LinkedIn har även infört möjligheten att redigera eller radera skickade meddelanden och att snabbt reagera med emojis för att förenkla medlemmar sätt att uttrycka sig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Linkedin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.