söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Löwengrip: ”Farligt när medier glorifierar entreprenörskap”

Publicerad: 11 augusti 2023, 08:15

Isabella Löwengrip.

Foto: Christine Olsson/TT

Isabella Löwengrip levde för rubrikerna i Dagens Industri och sin självupplevde rockstjärnestatus. Men nu varnar hon för fenomenet i en intervju med Aftonbladet.
– Det är jättefarligt när media glorifierar entreprenörskapet, säger hon till tidningen.

Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripInfluencerInfluencersMarknadsföringMediaMedierJournalistik

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@resume.se


Isabella Löwengrip blev känd som en av de första – och största – bloggarna i Sverige under tidigt 2000-tal. Hon var influencer innan ordet uppfunnits och 2010 drev hon vad som då var Sveriges största blogg och utsågs till ”Årets Affärsnätverkare” av Business Network International. Sen år senare var bloggen den största i Norden.

LÄS OCKSÅ: Bindefelds pr-spel bakom Löwengrips boksläpp

Sen tog entreprenörskapet över, och med det vad hon kallar för fartblindhet.

– Jag levde för Dagens industri-rubrikerna. Jag tyckte nog att jag själv hade någon form av rockstjärnestatus i ett kvinnomått, under 30 i Sverige. Jag blev enormt fartblind, säger Isabella Löwengrip i en intervju i Aftonbladet.

I den världen var Silicon Valleys många techmiljardärer och entreprenörer som Elon Musk, Jeff Bezos och Mark Zuckerberg förebilder.

Samtidigt höjer hon ett varningens finger – och kritiserar de medier var rubriker hon själv levde för.

– Det är jättefarligt när media glorifierar entreprenörskapet. Man ser Elon Musk eller killarna bakom Klarna... Men i själva verket har nog alla superstjärnor haft fler motgångar än framgångar, säger hon till Aftonbladet.

LÄS OCKSÅ: Isabella Löwengrip fälls för smygreklam – för fjortonde gången

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev