Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Margaux Dietz lanserar egna e-handelssatsningen efter sommaren: ”Det mesta är på banan nu”

Publicerad: 20 Maj 2020, 10:19

(Uppdaterad) Cdon ska bygga en större affär inom kategorin leksaker och tar hjälp av Margaux Dietz för att utveckla en serie nya produkter. För Resumé berättar hon om samarbetet och hur hennes egna e-handelssatsning har påverkats av krisen.


Ämnen i artikeln:

E-handelMargaux DietzCDON

Liksom flera andra av Sveriges ledande influencers har Margaux Dietz tagit sitt personliga varumärke vidare till att bli en spelare inom e-handel och annonserade redan sommaren 2019 att hon kommer att lansera ett större e-handelsprojekt tillsammans med ett större företag. I slutet av förra året rapporterade Breakit i slutet att influencerns egna e-handelssatsning försenades. Innan coronautbrottet gjorde hon en livesändning för Bambusers säljfunktion Live Video Shopping och så sent som i förra veckan meddelade samma aktör att de tar in Margaux Dietz tillsammans med Daniel Redgert i sitt Advisory Board.  

Nu meddelar Cdon, en jätte inom svensk e-handel som omsätter 1,6 miljarder (2019 förlust 35 mkr) att de inleder ett omfattande samarbete med Margaux Dietz där hon ska hjälpa bolaget att bredda sortimentet och få fler konsumenter att uppmärksamma utbudet.

Som influencer har hon i dag 300 000 följare på Youtube och har raknats som en av Sveriges 30 mest mäktiga på Instagram av Medieakademin.

– Som e-handlare utformar man generellt sitt utbud baserat på mängder av parametrar, såsom data och insikter – men att ta hjälp av en trovärdig influerares befintliga följarskara är något nytt – i alla fall för oss. Att ha en direktlina till Margaux följare kommer att vara ovärderligt i vårt arbete med att stärka leksakssortimentet, säger Cdon:s chief marketing officer Henrik Jarl i en kommentar.  

Cdon kommer också att exponeras som återkommande samarbetspartner i Margaux Dietz kanaler under året. Inledningsvis har hon fokuserat på så kallade smarta leksaker.

Samarbetet startade i förra veckan. Som ett första steg kommer Margaux Dietz att uppmärksamma sina följare om Cdon:s sortiment och köpupplevelse. Hennes kanaler kan också användas i dialogen med konsumenter.

Hur har det gått med planerna för din egen e-handelssatsning under krisen?
– Projektet går framåt, vissa delar i processen har förskjutits lite på grund av förseningar i och med det rådande läget i världen. Men det mesta är på banan nu och det är tänkt att vi kommer att lansera tidigt i höst, säger Margaux Dietz till Resumé.

Genom samarbetet vill Cdon hitta nya vägar och bli mer synligt som varumärke, vilken var två av skälen till att Margaux Dietz tackade ja när frågan om samarbetet kom.

Som en av flera influencers som har etablerat sig inom e-handeln vilka är de viktigaste lärdomarna du dragit genom dina samarbeten hittills?
– En av de viktigare lärdomarna jag lärt mig genom att ha jobbat med e-handlare är att marknadsföringen är en viktig del som jag och mina influencerkollegor ofta står för – men utbud och köpupplevelsen hos e-handlaren spelar också en extremt viktig roll för konsumenterna. Alla bitar måste falla på plats för att driva försäljning. Det tycker jag att Cdon har lyckats bra med. Jag ser också att allt fler handlar online, och det i fler generationer än tidigare.   

Hur stor del av dina följare beräknar du ligga inom målgruppen för den här satsningen med Cdon?
– En stor del av mina följare är precis som jag småbarnsföräldrar och är de inte det, så har de syskon, barnbarn oh så vidare. Jag tror de flesta som letar efter presenter till barn, vill hitta leksaker som är bra för barnens utveckling och samtidigt är roliga att leka med.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

E-handelMargaux DietzCDON

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.