Sociala medier
Meta offentliggör algoritmerna på Instagram och Facebook
Publicerad: 30 juni 2023, 08:32
Varje systemkort går igenom hur och varför AI:n presenterar innehåll för de olika funktionerna och hur användare kan påverka det som visas.
Foto: Kira-Yan
För ett par veckor sedan gick Meta ut och berättade hur Instagrams algoritm fungerar. Nu tar man transparensen ännu längre och går ut med 22 ”systemkort” som förklarar hur algoritmerna på både Instagram och Facebook fungerar, rapporterar Influens.
För den som jobbar med marknadsföring i sociala medier utgör algoritmer en stor del av arbetet, eftersom de styr vad som visas för användarna och inte. Hittills har det varit lite av en gissningslek vad som går hem men nu gör Meta det lättare att lista ut vad som kommer att gillas av algoritmerna och inte, genom att gå ut och avslöja hur de jobbar, rapporterar Influens.
Beslutet kommer efter att EU sjösätter två regleringslagar med ökade krav på öppenhet för stora onlineplattformar, Digital markets act och Digital services act, som börjar gälla 2024.
De AI-baserade systemkorten lagrar information och bestämmer till exempel vad som visas i ditt flöde eller vem som dyker upp som vänförslag. Varje kort går igenom hur och varför AI:n presenterar innehåll för de olika funktionerna och hur användare kan påverka det som visas.
Meta lanserar även två nya verktyg för forskarvärlden, ett innehållsbibliotek och ett API, där det förstnämnda samlar data som sedan görs sökbar av API:et.
Facebooks systemkort
Flöde
Ranking av kommentarer i flödet
Flödesrekommendationer
Reels
Händelser
Personer du kanske känner
Aviseringar
Marketplace
Video
Sök
Gruppflöden
Individuellt gruppflöde
Föreslagna grupper
Sidor du kanske gillar
Instagrams systemkort
Flöde
Händelser
Utforska
Reels-kedjning (vilka Reels som ska visas och i vilken ordning)
Sök
Flödesrekommedationer
Föreslagna konton
Aviseringar