Sociala medier
Metas olika processer mot dataskyddslagstiftning – det här har hänt
Publicerad: 17 januari 2023, 13:44
Metas annonsaffär har lett till flera klagomål. Foto: panida wijitpanya
Meta har fått miljardböter för att inte ha följt GDPR, men vill inte ge sig utan tänker överklaga. Men vad är det egentligen som brutit mot lagen? Resumé reder ut – och listar andra viktiga processer kring Meta.
Den irländska integritetsskyddsmyndigheten DPC (Data Protection Commission), gav den fjärde januari Meta i Irland en bot på totalt 410 miljoner euro, drygt 4,5 miljarder kronor, för brott mot GDPR specifikt i kontexten beteendebaserad reklam. Ungefär halva beloppet är för händelser kopplade till Facebook, och resterande för händelser genom plattformen Instagram. Bakom domen ligger två klagomål, den ena från aktivisten och juristen Max Schrems som sedan 2013 drivit olika mål mot Meta och Facebook relaterade till integritet.
Klagomålen kom in i samband med att GDPR började gälla, 25 maj 2018, och handlade i korthet om att Meta tvingade användare att ge samtycke till de nya användarvillkoren. Här blir det något invecklat. Enligt GDPR får personuppgifter behandlas om det finns en av sex rättsliga grunder. Dessa är samtycke, avtal med den registrerade, rättslig förpliktelse, skydda grundläggande intresse, myndighetsutövning, och intresseavvägning, enligt Integritetsskyddsmyndigheten.
Meta bytte rättslig grund för sin datainsamling, från användares samtycke till avtal, inför att GDPR började gälla. Klagomålen pekade på att Meta inte hade ett avtal med sina användare, utan i stället tvingade användare till att samtycka, eftersom användare var tvungna att godkänna de uppdaterade användarvillkoren för att fortsätta använda tjänsterna. Det inkluderade alltså att tillåta Meta att använda personlig data för beteendebaserad reklam, eftersom Meta anser att det är en del av den tjänst som man ger användarna.
Men DPC och European Data Protection Board, EDPB, bedömer inte att beteendebaserad reklam är nödvändig för att tjänsten ska fungera eller kan anses vara en central del av erbjudandet.
– EDPB:s bindande beslut klargör att Meta olagligt behandlade personuppgifter för beteendebaserad reklam. Sådan reklam är inte nödvändig för att fullgöra ett påstått avtal med Facebook- och Instagram-användare, sade EDPB-ordföranden Andrea Jelinek i samband med beslutet.
Många har kritiserat DPC:s senfärdighet i att svara på klagomålet.
Meta har meddelat att man kommer överklaga beslutet och anser att de visst följer GDPR. Aktivisten Tanya O’Carroll menar att Meta antagligen kommer kunna undvika att till punkt och pricka följa lagstiftningen, tack vare kryphål och oändliga resurser. Vilket resulterar i en slags katt-och-råtta-lek.
– Facebook menar att GDPR inte kan tillämpas på hela deras annonsmaskineri, utan att en annan lag ska gälla. Vilket är intressant, för om den europeiska guldstandarden för dataskydd inte omfattar ett av de största techbolagen i världen, vem omfattas?, säger hon i en intervju med The Markup.
Tanya O'Carroll driver själv en process mot Meta, men inte genom den irländska integritetsmyndigheten, som annars hanterar alla GDPR-processer mot Meta, utan genom brittisk domstol. Hon menar att det inte finns politisk vilja eller incitament att driva förändring på Irland, med tanke på att landet är beroende av techjättars etablering.
– Det kommer helt enkelt aldrig att finnas politisk vilja att tillämpa GDPR korrekt i Irland. Det leder till mycket frustration, bland annat från dataskyddsmyndigheter i andra europeiska länder, eftersom deras medborgares klagomål skickas till Irland för att dö, säger hon.
Sedan 2021 har Meta flera gånger fått kritik och böter för att man inte följt GDPR eller på annat sätt använt användardata. Nedan är en tidslinje för några av de största.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.
Andra processer runt Meta:
22 september 2022: Två grupper har lämnat in en stämningsansökan mot Meta, som man hävdar har kringgått Apples integritetsskyddsfunktion App Tracking Transparency (ATT), och på så sätt samlat in data om Facebook- och Instagramanvändare olagligt. Meta tillbakavisar alla påståenden, och säger att anklagelserna ”saknar grund”. Enligt Meta så följer man alla regler och respekterar användarnas integritet.
8 februari 2022: Facebook och Instagrams moderbolag Meta hotar med att lämna Europa om EU inte ändrar ett avtal gällande överföring av personuppgifter, ett avtal som kraftigt påverkar bolagets möjligheter att samla in data om sina användare. För att optimera sin annonsering behöver Meta föra över datan till USA.
11 januari 2022: Amerikanska FTC går vidare med en rättsprocess där Meta anklagas för att ha en kartell-liknande verksamhet. Stämningsansökan riktar särskilt in sig på Metas köp av Instagram och Whatsapp 2012 respektive 2014, köp de menar genomfördes för att cementera bolagets dominanta position på marknaden och för att minska konkurrensen.
6 januari 2022: Metas flaggskepp Facebook får en bot från franska CNIL, eftersom det är för svårt för användare att tacka nej till kakor.
13 augusti 2021: Facebook bygger om hur annonserna fungerar. Privacy-Enhancing Technologies (PETS) innebär att användarnas integritet och data får större utrymme, och i förlängningen kommer plattformen veta mindre om användarna när bolaget tar fram de skräddarsydda annonserna som varit en bärande del av bolagets affär.