Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Myndighet i samarbete med plattformarna – ska stoppa desinformation

Publicerad: 5 augusti 2022, 11:57

För att stoppa eventuell spridning av desinformation och påverkanskampanjer har Myndigheten för psykologiskt försvar inlett ett samarbete med flera av de stora sociala medie-plattformarna.


Ämnen i artikeln:

NyheterMetaValet 2022

I årets valrörelse samarbetar Myndigheten för psykologiskt försvar med flera av de stora sociala medie-plattformarna för att motverka spridningen av desinformation och påverkanskampanjer, det rapporterar Ekot. Samarbetet sker genom att myndigheten har en direktkanal till företag som Meta dit de kan vända sig om Sverige skulle bli angripet. På Meta, som äger Facebook och Instagram, har man även inrättat en tio man stark arbetsgrupp som jobbar fokuserat med det svenska valet. Företaget har även tagit höjd för att desinformation sprids på andra språk än svenska. 

– Vi kan kontakta dem i fall vi skulle se att Sverige skulle bli angripet av vad vi kallar otillbörlig informationspåverkan, det vill säga att man sprider desinformation, vilseledning och propaganda som är så pass allvarlig att det kan hota liv och hälsa, samhällsliv eller våra grundläggande värden, säger Mikael Tofvesson, operativ chef på myndigheten.

Från Myndigheten för psykologiskt försvars håll har man varnat för att exempelvis Ryssland kan försöka påverka valet. 

Än så länge har dock varken Meta eller svenska myndigheterna sett några tecken på påverkansoperationer.

Spridningen av desinformation och påverkansoperationer från främmande makter har de senaste åren fått stor uppmärksamhet i valrörelser runtom i världen. Både medier och regeringen har genom olika initiativ försökt motverka spridningen. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterMetaValet 2022

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.