Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Ny plattform ska skapa närmare band mellan kändisar och fans

Publicerad: 13 December 2019, 10:07

Memmos grundare Tobias Bengtsdahl och Gustav Lundberg Toresson.

Foto: Pressbild

Memmo är en ny plattform för videomeddelanden från kändisar, som ska skapa närmare band mellan dem och deras fans. Plattformen är backad av investerare som amerikanska Luxor Capital och Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.


Ämnen i artikeln:

Löneligan

Memmo är grundat av Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl och bygger på en vision om att skapa personliga möten mellan fans och idoler. Genom plattformen är det möjligt att klicka hem videomeddelanden från kända profiler att till exempel spela upp på bröllop eller ge som oväntad julklapp. Kändisar som är anslutna till plattformen från start är till exempel Regina Lund, Fridolina Rolfö, Carolina Gynning, Isabel Adrian, Bingo Rimér och Börje Salming

Memmo har rest 20 miljoner kronor till lansering och är backade av investerare som amerikanska Luxor Capital och en rad affärsänglar, såsom Vostok New Ventures vd Per Brillioth, Way Out Wests grundare Niklas Lundell och Joel Borg, Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson och Patrik Hedelin och Magnus Wiberg, managing partners på eEquity.

I USA är det redan ett välkänt fenomen att fans beställer videomeddelanden från sina idoler. Memmo kommer att presenteras för en europeisk publik, med ett varumärke som kommer att anpassas efter varje marknad. Siktet är att bli den största aktören i Europa. 

– Vi lanserar nu i Sverige, men vet att den positiva effekten Memmo har på fans är ett fenomen för hela Europa. Våra egna erfarenheter, teamet vi byggt och den starka grupp investerare som backar Memmo, kommer låta oss skala snabbt utan att tappa ett tydligt Europeiskt manér anpassat för alla marknader vi går in i, säger Tobias Bengtsdahl, operativ chef på Memmo, i ett pressmeddelande. 

Att beställa ett videomeddelande från en kändis via Memmo kostar enligt sajten mellan 200-500 kronor. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Löneligan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.