Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Ölmärket ber om ursäkt efter ”Try eating ass”-tweet

Publicerad: 4 januari 2022, 11:00

I kampanjen ”Wet January” kritiserade ölmärket Pabst Blue Ribbon fenomenet vit månad. En viral tweet från en medarbetare tvingade bolaget att be om ursäkt.


Ämnen i artikeln:

TwitterTwitterstorm

Att börja året med en vit månad har blivit en vana för många. Likt många konkurrenter inom kategorin ville Pabst Blue Ribbon skapa relevant content med anknytning till hälsotrenden, men när en medarbetare tog sig alltför stora friheter i sin strävan efter skratt hamnade varumärket i blåsväder och tvingades till sist be om ursäkt.

Under måndagen publicerade ölmärkets officiella Twitter-konto en serie tweets som kritiserade månaden för att avstå från alkohol under kampanjen ”Wet January”.

Pabst Blue Ribbons ”Wet January”-kampanj hade startat redan den 1 januari när varumärket skrev ”tänk om januari inte var torr” tillsammans med ett foto av ölbärande människor i regnjackor. Dagen efter twittrade varumärket igen: ”De flesta månader har 30 dagar. Vissa har mindre. Endast en månad har 31 dagar. Blöt januari.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.


Flera användare ansåg att kommentarerna saknade fingertoppskänsla då det trots allt handlar om människor som vill minska sin alkoholkonsumtion. 

Varumärket publicerade även en ganska explicit tweet som blev viral inlägg, men nu har raderats.




När företaget tillfrågades om en kommentar, ville Pabst Blue Ribbon inte utveckla sin strategi för sociala medier eller kampanjen ”Wet January”. Men Nick Reely, som är varumärkets vice vd för marknadsföring har bett om ursäkt för språket uppger Forbes. 

– Twitter-inläggen i fråga skrevs med dåligt omdöme av en av våra medarbetare. Innehållet i dessa tweets återspeglar inte på något sätt Pabsts och våra medarbetares värderingar. Vi hanterar ärendet internt och har tagit bort tweetarna från våra sociala plattformar, sa han i ett uttalande 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterTwitterstorm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.