Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Polisen ser över sina sociala medier efter kritik

Publicerad: 14 april 2021, 07:58

Polisen satsar stort på Facebook, Twitter och Instagram, men har också fått kritik för att hänga ut människor i utsatta situationen. Nu gör myndigheten en översyn av sina konton i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Polisen

Resumé har tidigare uppmärksammats Polismyndighetens satsningar på att bli mer synliga i sociala medier. I höstas stoppades realityserien ”Ingripandepoliserna” på Instagram. Kampanjen hade tagits fram av Polismyndighetens egen kommunikationsavdelning, med målet att locka fler unga till polisutbildningen. Serien kritiserades bland annat för att visat ett väpnat rån mitt under pågående utredning.

Myndigheten har flyttat fram positionerna på sociala medier för att komma närmare allmänheten och visa arbetet. Parallellt har flera poliser på eget initiativ gett en inblick i vardagen på jobbet och blivit profiler på Tiktok och Instagram på kuppen. 

Polismyndigheten har 250 officiella konton på Facebook, Instagram och Twitter med över fyra miljoner följare. I januari visade en granskning från tidningen Dagens ETC flera inlägg som publicerats på polisens konton i sociala medier visar foton och detaljerade beskrivningar ingripanden och foton på utsatta människor.

LÄS MER: André Frisk: Därför rasar mitt förtroende för Polisen

LÄS MER: Forskare kritiserar polisens pausade kampanj: ”Speglar inte vad poliser gör” 

I SVT:s Veckans Brott meddelar nu Polismyndigheten att de avser att göra en översyn av sina konton på sociala medier efter att Justitieombudsmannen (JO) tittat närmare på i fall myndighetens agerande riskerar att skada förtroendet för polisen. 

– Vi kan spegla vardagen genom att visa människor ibland. Antingen genom samtycke eller att det är i en situation där vi visar så pass lite att det är omöjligt att utröna vem den här personen är. Det är en gränsdragningsproblematik som vi får dras med. Vi lär oss hela tiden och försöker bättra oss i de fall där vi tycker att det varit tveksamt, säger Fredrik Berg, chef för digitala medier hos polisen till SVT:s Veckans Brott.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Polisen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.