Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Politiker kräver utredning efter Ikeas annonsbojkott: ”Förespråkar cancelkultur”

Publicerad: 24 augusti 2021, 09:43

Ikea är en av annonsörerna som stoppat sina tv-kampanjer från att sändas på brittiska GB News. Nu kräver tio konservativa parlamentsledamöter att gruppen som har uppmanat till annonsbojkotten – Stop Funding Hate – utreds.


Ämnen i artikeln:

Cancel culture

Den aktivistiska brittiska kampanjorganisationen Stop Funding Hate startades på sociala medier i augusti 2016 i efterdyningarna av Brexit. Gruppen har genom åren uppmanat stora annonsörer som Gillette, John Lewis, Lego och Virgin Media att stoppa sin annonsering i tabloider. The Sun, Daily Mail and Daily Express. Organisationen finansieras genom frivilliga donationer.

I februari 2021 påbörjade Stop Funding Hate en kampanj för att förmå annonsörer att bojkotta den nystartade konservativa brittiska tv-kanalen GB News som beskriver sig som ”anti-woke”.

Ikea är ett av företagen som valde att dra tillbaka sin tv-reklam från kanalen. Möbeljätten tog avstånd från kanalen, påstod att de inte aktivt annonserat på GB News. I ett uttalande på Twitter förklarade bolaget att de har ett system för att undvika att Ikeas marknadsföring ska hamna på plattformar som går emot våra humanistiska värderingar, skriver möbelkedjan på Twitter.

Beslutet kritiserades av flera konservativa parlamentariker i Storbritannien som anser att Stop fundning hate ägnar sig åt en kampanj mot det fria ordet.  

”Det är totalt antidemkratiskt och ett försök att tysta alternativa åsikter. Storbritannien har strikta regler for medierna, vilka GB News också följer. Om det är gott nog för tillsynsmyndigheterna borde det vara gott nog även för annonsörerna”, sade Tory-ledamoten Andrew Percy till Daily Mail i somras. 

Stop Funding Hate anser att GB News har framfört ”farliga påståenden om Covid-19” och ifrågasatt antirasism i sina sändningar.

Vid sidan av Ikea har även Kopparberg, Nivea, Grolsch, Ovo Energy, Octopus Energi och The Open University dragit tillbaka sina tv-kampanjer.

Nu rapporterar The Telegraph att tio konservativa parlamentsledamöter vill inleda en utredning mot Stop Funding Hate och undersöka finansieringen. Politikerna anklagar rörelsen för att genom politisk aktivitet förespråka ”cancelkultur” genom sina påtryckningar gentemot annonsörer. Vidare framför ledamöterna att välgörenhetsorganisationer inte kan driva politiska syften genom politisk aktivism.

I ett brev till den brittiske handelsministern Kwasi Kwarteng skriver ledamöterna att Stop Funding Hate utnyttjar sin status som välgörenhetsorganisationer och får därmed skattepengar för ”uppenbara politiska syften”.

En talesman för Stop Funding Hate säger till Daily Mail:

– I ett fritt samhälle har vi alla rätt att uppmuntra varumärken att annonsera etiskt och slippa finansiera farliga medier. Att förneka detta skulle vara att undergräva grundläggande principer för den fria marknaden. 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cancel culture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News