onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Pontus Rasmusson använde en logotyp från Barncancerfonden – skänkte inga pengar

Publicerad: 28 december 2022, 10:14

Det fortsätter att blåsa kring Pontus Rasmusson. Nu rapporterar SvD att influencern använt en logotyp från Barncancerfonden på sin nya hemsida. Trots att han lovade att skänka pengar har organisationen inte sett röken av några pengar och har nu bett influencern att ta bort allt.

Ämnen i artikeln:

NyheterYoutubeBarncancerfonden

R

Redaktionen

red@resume.se


Pontus Rasmusson var femte störst på Youtube i Sverige när SvD började publicera en granskning som bland annat visade att barnidolen tiggt pengar från sina unga följare  och gjort olämpliga sexuella anspelningar. Youtube tog då beslutet att stänga av honom från plattformen.

Nyligen lanserade influencern en ny hemsida med gratis innehåll, flera användare reagerade på att sidan innehöll flera popup-annonser för bitcoin. På hemsidan låg även Barncancerfondens tidigare logotyp med budskapet: 

”Pontus stöttar Barncancerfonden för en värld utan cancer och skänker överskottet från hans merch (klädsortiment, reds anm.) till Barncancerfonden. Ej betalt samarbete” stod det.

Men Barncancerfonden säger till SvD att de aldrig har haft något samarbete med Pontus Rasmusson och har inte godkänt användandet av organisationens gamla logotyp.

Även 2020 utgav sig influencern för att vara en givare till Barncancerfonden.  Organisationen själva hävdar att detta inte har skett.

Barncancerfonden har nu kontaktat Rasmusson och bett honom att ta bort all kommunikation kopplad till Barncancerfonden. Något som också har gjorts.

Rasmusson skriver i ett mejl till SvD att det hela beror på ”ett missförstånd”.

”Barncancerfonden är en av de organisationer som mitt hjärta brinner för lite mer än andra. Under åren har jag skänkt pengar till dem, men har valt att inte göra det i mitt privata namn då jag tycker att summorna är en ensak mellan oss” skriver Rasmusson.

Konsumentverket inledde nyligen ett tillsynsärende mot Rasmusson. Myndigheten anser att han riktat direkta uppmaningar till barn och brustit i sin reklamidentifiering, vilket inte är tillåtet enligt lag.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev