onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Rapport: Influencer marketing har tredubblats sedan 2016 – förväntas växa till 1,5 miljarder i år

Publicerad: 2 juni 2022, 13:02

Kenneth Danielsson (vd IAB Sverige) och Madeleine Thor, (vd IRM).

Marknaden för influencer marketing förväntas växa med 20 procent under 2022 och nå en omsättning på nära 1,5 miljarder kronor. Det visar en sammanställning som IAB har tagit fram på uppdrag av IRM.

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingNyheterIRMIABSociala medier

R

Redaktionen

red@resume.se


Influencer marketing innefattar alla marknadsföringsformer som på något sätt drar nytta av en influencers inflytande hos sina följare. Rapporten undersöker dels intäkterna där influencern skriver om eller exponerar en annonsörs produkter i ett inlägg på influencerns digitala plattformar (influencer sponsorship). Dels de intäkter som kommer från reklamytor i anslutning till influencerns innehåll på dennes egna digitala plattformar (influencer advertising).

Rapporten visar att Influencer sponsorship är den största källan till inkomster och är också den underkategori som har utvecklas starkast. I år väntas influencer sponsorship stå för 1,1 miljarder kronor vilket innebär 77 % av omsättningen.

– Slutsatsen blir att det är attraktivt för annonsörer att låta en känd person som har följarnas förtroende dela ett budskap och att denna del av influencer-affären därför blir allt viktigare för branschen, säger Madeleine Thor, vd , IRM i ett pressmeddelande. 

 

 

 

– Rapporten visar hur denna relativt nya kategori blir en alltmer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin. Vi har haft en task force för influencer marketing sedan 2016 och har på nära håll kunna följa utvecklingen, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige i ett pressmeddelande. 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev