Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Rapport: Tiktok växer snabbast – men anses oviktigt

Publicerad: 11 januari 2022, 10:46

Frida Fors Wallsbeck, Skandinavisk marknadschef på Meltwater.

Foto: Meltwater

Tiktok är den mest snabbväxande sociala medier-kanalen. Men ändå prioriteras den inte av organisationer. Det visar en undersökning som analysföretaget Meltwater har gjort. ”Det är dags för marknadsförare att börja prioritera TikTok”, säger bolagets marknadschef Frida Fors Wallsbeck.


Ämnen i artikeln:

TikTokSociala medierFacebookInstagramLinkedinMarknadsstrategi

Tre av tio tillfrågade organisationer planerar att använda Tiktok som marknadsföringskanal under 2022. Det gör sociala medier-kanalen till en av de mest snabbväxande bland organisationerna vilas en undersökning som analysföretaget Meltwater har gjort. Samtidigt skriver företaget att kanalen inte prioriteras och hamnar i skuggan av jättarna Facebook, Instagram och Linkedin. Bara 2 av 10 organisationer använder i dagsläget Tiktok.

– Det är dags för marknadsförare att börja prioritera TikTok. Intresset finns där, men det är tydligt att kanalen hamnar i skuggan av Facebook, Instagram och LinkedIn när det kommer till prioritering. Ingen av respondenterna listade TikTok som viktigaste sociala medier-kanalen för 2022, säger Frida Fors Wallsbeck, Skandinavisk marknadschef på Meltwater, i ett pressmeddelande.

”Video är här för att stanna”

I undersökningen framgår det att bristande tid och resurser är den största utmaningen för organisationer i deras marknadsföring i sociala kanaler. Också 30 procent väljer att outsourca arbetet med sociala medier-marknadsföring och videoproduktion är det område som outsourcas mest. 54 procent av allt videocontent läggs i nuläget ut på externa aktörer.

– Videoformatet är här för att stanna, det är TikTok:s explosionsartade tillväxt bevis på. Eftersom videoproduktion bevisligen är det som outsourcas mest, lär troligtvis allt färre organisationer förlita sig enbart på kompetens och produktion in-house under 2022. Troligen innebär det också bättre förutsättningar för användande av TikTok, säger Frida Fors Wallsbeck.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.