Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Reklamintäkterna ner 23 procent – nu ser Twitter över prenumerationsmodell

Publicerad: 27 Juli 2020, 07:41

Foto: Unsplash

Coronapandemin och Black Lives Matter-protester har fått reklamintäkterna att rasa för Twitter. Nu ser plattformen över en prenumerationsmodell.


Ämnen i artikeln:

TwitterReklam

Trots att allt fler människor sökt sig till Twitter, och dessutom engagerar sig mer i plattformen, har reklamintäkterna sjunkit rejält. I jämförelse med april-juni 2019 har intäkterna rasat med 23 procent, rapporterar bland annat The Drum.  

Tappet skedde framför allt under mars månad. Intäkterna började dock återhämta sig i maj månad – fram till att Black Lives Matter-protesterna lett till att över 1000 företag dragit in sin annonsering på Facebook, och i vissa fall sociala medier i stort. 

Nu ser Twitter över hur bolaget kan väga upp de förlorade intäkterna. Det bekräftar vd:n Jack Dorsey vid ett investerarmöte. Bland annat ser man över en abonnemangsmodell. 

– Vi har fokuserat på att öka omsättningens hållbarhet, så att vi kan bygga flera intäktskällor. Vi vill försäkra oss om att varje ny intäktskälla kompletterar vår reklamaffär. Därför tror vi att en prenumerationsmodell kan fungera, säger Jack Dorsey, enligt sajten. 

Hur mycket Facebooks reklamintäkter sjunkit under det andra kvartalet blir officiellt i veckan, då företaget redovisar sina siffror. Enligt en beräkning från marknadsföringsinstitutet Warc rör sig om mellan 21 och 27 miljoner dollar per månad – enbart i USA. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.