Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Rider på TikTok-boomen – nu investerar Voi:s grundare i Creed

Publicerad: 16 Juni 2020, 09:04

Timothy Collins och Hugo LePrince.

Mediehuset Creed Media Group slog förra årets omsättning med god marginal redan under första kvartalet. Nu går Voi:s VD Fredrik Hjelm och CCO Carl Vernersson in i bolaget som beräknar en omsättning på 50 miljoner kronor under 2020.


Ämnen i artikeln:

TikTok

Trion bakom Creed Media Group  – Hugo LePrince, Timothy Collins och Eliot Robinson hade byggt flera starka kampanjer på sociala medier redan innan man grundade bolaget förra året. Inför riksdagsvalet tog man exempelvis hjälp av Joel Kinnaman för att ta fram en film som fick över 2 miljoner visningar.

I dag gör Creed, som gjorde en vinst på 2,5 miljoner kronor under 2019 (13,7 mkr i omsättning) varumärkeskampanjer på TikTok och Instagram. Creed jobbar också med artister från några av världens största skivbolag, däribland Sony Music, Universal Music, RCA, Atlantic, Def Jam, Capitol Records och Virgin Records, och varumärken som Doktor.se, Daniel Wellington, Estrid och Viacom. 

Enligt ett pressmeddelande överträffades omsättningen på 13,7 miljoner kronor redan under första kvartalet 2020 och nu förutspår de unga uppstickarna ett starkt år med en omsättning på 50 miljoner kronor.

Nu presenteras också VOI-cheferna Fredrik Hjelm (vd om medgrundare) och Carl Vernersson som investerare för att stötta Creed under den globala expansionen.

– Jag älskar drivna entreprenörer som ligger längst fram inom sina fält och Tim och Hugo är just det. Creed är bäst i världen på new gen marketing inom musik och musik är var många trender startar. Jag ser fram emot att se bolaget ta över andra vertikaler kommande år.” säger Fredrik Hjelm i en kommentar.

– Vi är oerhört peppade på att välkomna Fredrik och Carl som investerare och få ta del av deras gedigna erfarenheter av att bygga techbolag globalt, säger Timothy Collins, COO och medgrundare, Creed Media Group i en kommentar.

En bidragande faktor till Creeds tillväxt under 2020 är att de ligger bakom flera stora TikTok-kampanjer under en tid där plattformen exploderat i användande. Ett exempel på Creeds arbete är kampanjen för ”Trevor Daniel - Falling” som har hyllats som en global TikTok-sensation. 

 – Det är verkligen tydligt att fler bolag fått upp ögonen för TikToks starka genomslagskraft under denna isolerade tid då digitala och sociala kanaler har större inverkan än någonsin. Det finns samtidigt en viss barriär för varumärken att själva börja jobba med plattformar likt TikTok då kravet på strategiskt innehåll kräver hög kulturell förståelse, säger Timothy Collins i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTok

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.