Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Så säger experterna om Facebooks ryktade namnbyte: ”Kan vara nödvändigt att ta ett nytt namn med positiva associationer”

Publicerad: 20 oktober 2021, 13:44

Foto: Mina Fagerfjäll / Karl-Josef Hildenbrand / Press. Bilden är ett montage.

Det har varit en mediaintensiv period för Mark Zuckerbergs Facebook. Plattformen och dess andra bolag har drabbats av avbrott, en visselblåsare har avslöjat att man inte alls agerar så hårt man påstår mot problemen på plattformen, och nu ryktas det om ett namnbyte. Resumé har pratat med två experter om vad bolaget kan vinna på ett nytt namn.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medier

Enligt källor till tidningen The Verge kommer Facebook meddela att man byter företagsnamn på den årliga konferensen som sker nästa vecka. Enligt tidningens källor vill Mark Zuckerberg att det nya namnet ska reflektera byggandet av ett så kallat metaverse. 

Metaverse-begreppet är taget från science fiction och syftar på en online-värld där underhållning, arbete och interaktion kan samlas. Tidigare i veckan meddelade Facebook att man kommer skapa 10 000 jobb i EU de kommande fem åren, genom uppbyggandet av metaverse. 

Facebook har inte bekräftat uppgifterna om namnbytet, och det är än så länge oklart om exakt vad det är som byter namn. Enligt flera experter är det troligaste att det är bolaget som byter namn, medan plattformen och appen Facebook kommer bestå. Ett liknande namnbyte genomfördes av Google 2015, där moderbolaget bytte namn till Alphabet för att signalera att man var mer än bara sökmotorn. 

Enligt Emma Blom, vd på Social Industries, kan det vara en bra idé att separera den sociala media-plattformen från bolaget. Genom en uppdelning kan Facebook dominans, eller i alla fall bilden av den, mjukas upp. Man signalerar också, om ryktet om namnbytet stämmer, att man är mer än bara en app. I dag äger paraplyvarumärket Facebook flera olika företag: Instagram, Whatsapp, Oculus VR, med flera. 

– Rent bolagsstruktur-mässigt kan det öka tydligheten. Facebook är ju starkt förknippat med en viss sak, men det gäller inte nödvändigtvis för alla Facebook-ägda bolag, säger Emma Blom. 

– Tillsammans med andra techjättar har Facebook väldigt mycket dominans på marknaden, och det här kanske blir en tydligare uppdelning mellan bolagen. Facebook är en app, precis som Instagram och Whatsapp. Det går att se ett värde i det, absolut.

Hon tror också att satsningen på ett metaverse kan kräva att man rebrandar. I och med de skandaler som Facebook har varit genom – och det är ju en hel del – är det en chans att skapa ett namn med positiva associationer.

– Bilden som folk och media har av Facebook kanske kräver det. Man är väldigt kritisk, vilket är rimligt, men det kan vara nödvändigt att ta ett nytt namn med fler positiva associationer.

Vågar du gissa vad det nya namnet kan bli?
– Det nya namnet kommer nog vara ett samlande namn, samla människor på ett positivt sätt. Grunden med Facebook är väl att göra bra saker för människor i grupp, och det tror jag att namnet kommer spela på. Men vad det kan vara, det har jag ingen aning om, säger Emma Blom.

– Det är mer än en app, det är ett universum. Namnet kommer nog andas något åt det hållet.

Namnbytet kan också rikta bort den negativa uppmärksamheten som bolaget har fått på senaste tiden, i samband med Wall Street Journals avslöjanden om läckte dokument.

LÄS OCKSÅ: Facebook-intensiva annonsörerna duckar frågor om skandalen: ”Inlåsta i plattformens monopol”

Niklas Turner Olovzon är grundare av, och vd på, byrån Passion Lab, en brand emotion-byrå.

Det är svårt att recensera ett rykte som inte bekräftats av bolaget, poängterar han. Men om det stämmer och bolaget byter namn så blir han inte förvånad, tillägger han. Han tycker till och med att det skulle kunna vara en smart strategi att byta namn, inte bara på moderbolaget, utan också på applikationen.

– Det är ett varumärke som har problem och kommer få större problem. Kännedomsmässigt är det ju ett av världens största. Det kan vara del av en strategi, för ett ett namnbyte innebär ju inte att man helt tvättar bort allt som är tveksamt och smutsigt i sin image. Men jag tycker inte det är en dum idé, det är märkligt nog en väldigt adekvat grej att göra. Trots det starkt upparbetade namnet. 

Facebook har också en unik position, vilket gör att man inte behöver följa samma spelregler som andra varumärken. Ett strategiskt namnbyte blir något uddlöst: Facebooks varumärke är så pass välkänt att det inte kommer göra någon skillnad, samtidigt som det bär negativa associationer finns det nästan inga andra alternativ.

– Det är nog inte så viktigt som man inom andra branscher tycker att det är. Eftersom förtroendet, men speciellt ägandet, är så pass starkt spelar det inte någon roll vad målgrupperna tycker om bolaget och dess skandaler. Varumärket följer inte samma spelregler som andra. Det är kanske, och nu spekulerar jag, för att man har en ägare med en väldigt speciell världssyn. Det gör att det inte följer de mönster som andra varumärken normalt sett gör, säger han.

Vad har framkommit i Facebook-läckan?

Wall Street Journals artiklar, som baseras på läckta dokument från Frances Haugen, har bland annat visat att:

■ Facebook har byggt upp ett system de kallar ”Xcheck”, där kända personer ingår. De personer som ingår i Xcheck lyder inte under samma regler som övriga, då de exempelvis har kunnat trakassera andra eller uppmana till våld utan straff.

■ Enligt Facebooks egen forskning leder Instagram till att unga tjejer mår sämre psykiskt, och får tankar på att ta sina egna liv.

■ För tre år sedan berättade Facebook att de skulle styra om sin algoritm så att den skulle premiera inlägg från nära vänner. Men det blev inte ett lugnare samtalsklimat på Facebook, snarare tvärtom. Efter förändringarna handlar mer om personangrepp, konflikter och sensationalism. Plattformens ledning ska ha motsatt sig ändringar som skulle förbättra samtalsklimatet om det skulle gå ut över annonsaffären.

■ Trots ansträngningar som syftar till att minska desinformation och konspirationsteorier om vaccin har Facebook utnyttjats för att sprida dessa.

■ Facebook vill locka målgruppen 10-12 år, som benämns som ”en värdefull men outnyttjad målgrupp”.

■ Plattformen har använts för att uppvigla mot minoriteter, bedriva organhandel, porr och statlig förföljelse av dissidenter på olika håll i världen.

– Facebook är som en teflonpanna, man verkar inte ta åt sig så mycket av varken det ena eller det andra. Det är lättare att recensera en anledning än ett rykte, men av någon anledning blir jag inte så förvånad. Jag tycker inte alls att det känns fel, om man nu byter namn.

Han menar att det ur konsumentsynpunkt inte kommer innebära någon radikal förändring. 

– Om det är moderbolaget som byter namn har jag svårt att se att det, i alla fall på kort sikt, kommer innebära någon skillnad, säger han.

Snarare tror han att ett namnbyte på bolaget sker av interna skäl eller relaterat till den business-to-business-verksamhet som bedrivs. Eventuellt, teoretiserar han, kanske det ger en ledtråd om hur man ska koppla samman sina spridda bolag. 

– Kanske är man på med en resa där bolagen och varumärkena mergas upp i paraplyet i en stegvis övergång. Då kan det vara intressant. Men jag tror inte att konsumenterna bryr sig så mycket om vilket paraply som finns ovanför, om det bara är det.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.