Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Samarbetar med Agneta Sjödin och Tony Irving - nu vill de lära 45-plussarna att bli influencers

Publicerad: 14 Augusti 2020, 12:59

Carl Unger och Annika Jankell vill vara med och förändra en enligt dem förlegad bild av vad som händer i livet efter att barnen flyttat ut.

Med trovärdighet i centrum och en tydlig nisch mot kvinnor i medelåldern hoppas influencernätverket Wakai på några års sikt kunna ta sig ut i Europa.


Ämnen i artikeln:

Annika JankellWakaiCarl Unger

På Wakais kontor i A House i Stockholm är en av väggarna täckt av bilder på influencerbolagets profiler. När du ser namnen är det omöjligt att hålla tankarna borta från linjär-tv:s mest populära program. Kristin Kaspersen, Sofia Wistam, Agneta Sjödin, Tina Nordström, Tony Irving och Laila Bagge är bara några av de fyrtiotal profiler som pryder väggen. 

Sedan 1,5 år tillbaka drivs influencer- och contentbolaget Wakai av de tidigare programledarna och journalisterna Annika Jankell och Ulrica Örn, den tidigare Volontaire-vd:n Carl Unger och Svensson Kommunikations vd Per Schönborg. Målet och strategin är att nischa in sig på och kunna nå målgruppen kvinnor över 45 år, ett område som många mer digitala aktörer lämnat relativt orörd.

– De vars barn precis flyttat hemifrån lever sina liv på ett helt annat sätt i dag än vad de gjort tidigare. De vill odla sina intressen, driva bolag och leva sitt liv till fullo. Livet stannar inte av bara för att man fyllt 45 och inte längre har några barn att ta hand om, säger Annika Jankell.

De hymlar inte om att många av de stora profilerna inlett samarbete med Wakai på grund av personliga kopplingar till grundarna, Annika Jankell och Ulrica Örn. Som mångåriga journalister har de hunnit utveckla en nära relation till profilerna.

– De känner oss och vet att vi är seriösa och duktiga på vad vi gör, säger Annika Jankell.

Under en vår präglad av coronavirusets framfart och i vår bransch en fullkomligt avmattad annonsmarknad har de lagt sin tid på att ta fram den plattform som de framöver hoppas kunna bli bärande för verksamheten, en plattform där annonsörerna kan komma i kontakt med de cirka 300 microinfluencers som i dagsläget finns knutna till Wakai. Stärkta av en nyemission om 1,5 miljoner kronor, som gjordes precis innan coronaviruset lade locket på, har de dels lagt tid på att utforska konkurrenterna och se vad de gör bra samt fyllt stallet av microinfluencers. För Annika Jankell har det blivit många sena nätter långt ned i Instagramhålet. Målet har varit att hitta små profiler, som en fiske- eller hundintresserad i Medelpad, med några hundra följare och som förmodligen aldrig tänkt tanken att bli influencer. Under en period var jakten på passande profiler ett tag så intensiv att de stängdes av från Instagram. Lite mindre vetande Instagramanvändare trodde att kontaktförfrågningarna var av skum natur och anmälde Wakai för spam.

– Även om det är en ny värld för många tycker de att det är jättespännande att få en ny roll och ett projekt att hålla på med. Det krävs en hel del coachning men vi får väldigt mycket tillbaka, säger Annika.

Microinfluencers har de senaste åren varit en stark trend bland de stora nätverken. Utvecklingen drivs av att många stora profiler dels börjat sköta sina samarbeten själva men även att de tappat i trovärdighet efter för många reklamsamarbeten. Även om arbetet med små influeners, särskilt de lite högre upp i åldern, kräver en del handpåläggning tror Annika Jankell och Carl Unger att arbetet snart kommer att bära frukt. 

 Hos mindre profiler, som i Wakais fall alltså kan ha så få som 300 följare, är trovärdigheten och därmed den kommersiella potentialen större. Prissättningen blir därefter. Carl Unger, som jobbar som vd på bolaget, berättar att profiler med tiotusentals följare enligt branschstandard får cirka 30 öre per följare medan en långt mer nischad profil i ett samarbete kan få mellan två och tre kronor per följare. Siffrorna varierar naturligtvis, men ungefär. De stora profilerna knutna till Wakai lockar i sin tur de lite mindre, bolaget hoppas därmed kunna bli något av ett konsumentvarumärke bland Instagram och Facebooks 45-plussare.

– Till årsskiftet hoppas vi kunna fortsätta handplockandet så att vi har 1000 profiler och därmed nå närmare 90 procent av alla 45-plussare. Då kommer vi ha en unik möjlighet att nå in i de målgrupperna, säger Carl Unger.

– Vi har inte bara strikt rationella argument till varför man ska gå med. Den grundläggande tanken bakom Wakai är att livet inte tar slut när man blir äldre, oavsett vad medie- och reklambilden vill få dig att tro, fyller Annika Jankell i.

Trots att många rapporter pekat på att de numera är de äldre som är mest aktiva på Facebook jobbar Wakai i huvudsak på Instagram. Den senare erbjuder bättre möjlighet att träffa rätt med sina samarbeten och är helt enkelt mer lämpad för ändamålet. Under våren har de bland annat producerat en serie kortdokumentärer med Agneta Sjödin för Toyotas räkning. Att de större profilerna heller inte jobbar heltid med sina samarbeten tror både Carl Unger och Annika Jankell gör mycket för trovärdigheten.

– Varken jag eller Ulrica har jobbat med reklam tidigare, vi har skapat journalistiskt innehåll. Det tror jag är viktigt för flera av våra profiler, att det känns äkta och trovärdigt även om det ligger en kommersiell avsändare bakom, säger Annika Jankell.

Än så länge har bolaget inte hunnit presentera något bokslut. Carl Unger berättar att de det senaste räkenskapsåret omsatte cirka 2,5 miljoner kronor och gjorde en både planenlig och ordentlig förlust. Inom två år hoppas de ha blivit lönsamma och de ser inget hinder för en internationell expansion. Blickarna har redan börjat vändas mot andra europeiska länder.

– Åldersstrukturerna i Europa passar vår verksamhet mycket bättre än andra delar av världen, de kommande fem åren kommer vårt fokus att ligga där, säger Carl Unger.

Än så länge utgörs investerarna av vänner och familj men enligt Carl Unger kan det i nästa fas av bolagsutvecklingen bli aktuellt att ta in en mer industriell investerare. Klart är att bolaget framöver kommer fortsätta ta in pengar. Som en av grundarna av kommunikationsbyrån Volontaire har han tagit med sig lärdomar in i Wakai.

– Det finns alltid en risk i att bygga en verksamhet som vilar på att uppfinna hjulet om och om igen, vilket det emellanåt blev på Volontaire. Med Wakai försöker vi istället kopiera det bästa från andra aktörer men ligga bäst till när det kommer till kunskap och förståelse för vår målgrupp, berättar han.

Efter att stora delar av annonsmarknaden under våren och sommaren nästintill legat vilande tycker sig de båda se en ljusning. För grundarna är det bara ytterligare en utmaning att överkomma, precis som omvärldens bild av de över 45 år. 

– När man är 45+ måste man våga vara lite rebellisk, säger Annika Jankell.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.