Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

SAS misstänker attack: ”Står för budskapet”

Publicerad: 12 Februari 2020, 10:08

(UPPDATERAD) SAS plockade tillfälligt ned sin reklamfilm från sociala medier efter kritik. Flygbolaget, som misstänker att kampanjen har blivit utsatt för en attack, återpublicerade filmen under onsdagseftermiddagen.


Ämnen i artikeln:

SASSociala medierKritik

Efter några timmar av kritiska kommenterar valde flygbolaget SAS att plocka ned den senaste kampanjen i ”We are travelers”-konceptet från sociala medier. En reklamfilm som togs fram av NoA-byrån &Co. Resumé och flera andra medier har sökt företrädare från SAS under onsdagen utan resultat.

Vid tiotiden publicerade flygbolaget ett uttalande på sin hemsida:

Vi står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss.

När vi reser både influerar vi och influeras av andra. De erfarenheter vi tar med oss från våra resor påverkar oss som individer men också våra samhällen.

Vi på SAS är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen.

När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.

Filmen, som bland annat har kritiserats av Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof och nazistiska Nordfront, bär budskapet att resa är de erfarenheter vi tar med oss hem från andra platser. För att illustrera det lyfte SAS fram vad många tror är skandinaviska klassiker men som egentligen kommer från annat håll i världen, däribland smørrebrød och lakrits.

I den två och en halv minut långa reklamfilmen frågar berättarrösten vad som är riktigt skandinaviskt, egentligen. ”Absolut ingenting – allt är kopierat”.

Under onsdagseftermiddagen valde SAS att återpublicera reklamfilmen i sociala medier. Vi samma tid publicerade Aftonbladet en intervju med researchern Mathias Cederholm som genom grafer uppmärksammat hur inlägg om reklamfilmen fick spridning via svenska högerpopulistiska sajter till den ryska propagandajätten Sputnik.

Uppmaningar om att bojkotta SAS och höra av sig till kundtjänst sprids just nu i många olika Facebookgrupper.  En av dessa är ”Bojkotta SAS tills de ber om ursäkt för sin rasism mot skandinaver!” med 150 medlemmar. Här uppmanas människor att höra av sig till SAS kundtjänst och ifrågasätta reklamfilmen. Gruppens enda administratör är Erik Almqvist, Sverigedemokraternas tidigare ekonomiskpolitiske talesperson och Christian Westling, som också har ett förflutet i partiet på lokalpolitisk nivå i Stockholm, är moderator i gruppen.

Se reklamfilmen här.

Resumé söker SAS brand campaign manager Martin Adonis

Uppdatering: Sedan artikeln publicerades har SAS återigen lagt upp filmen på sin Youtube-kanal.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SASSociala medierKritik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.