Sociala medier
Stort intresse för jobb – får 5000 kronor för att festa med alkoholfri sprit: ”Betyder mycket för investerare”
Publicerad: 20 januari 2020, 12:52
Vi har sett många jobbannonser bli virala det senaste decenniet. I förra veckan använde grundarna bakom Gnista Spirits en okonventionell tjänst för att skapa intresse för ett varumärke få känner till.
Sökes: Person som vill festa en hel natt med alkoholfria cocktails.
Annonsen låg först uppe i Arbetsförmedlingens platsbank, numera är rekryteringen begränsad till bolagets egna kanaler. Det har inte hindrat startupen Gnista Spirits från att skapa stort intresse för den betalda och nyktra festkvällen TAK och hotellet Downtown Camper i Stockholm.Bolagets grundare lade ut annonsen för en vecka sedan och har hittills fått in omkring 15 000 ansökningar och global uppmärksamhet bland annat på sajten Thrillist.
För besväret får den festande 5000 kronor, inklusive förberedelser som ”fixa den rätta frisyren” och ”få på den bästa dansklädseln” samt 1-2 timmars efterarbete. Själva arbetspasset är mellan 19.00 på kvällen och 3.00 på morgonen. De utvalda kommer också få gratis boende på hotellet.
Jobbannonsen visar tydligt vilken typ av kandidater som bolaget efterfrågar.
”Taste wise this statement has been verified by a number of established bartenders and industry experts. Now it’s time to put the feeling to the test, thus Gnista is looking for highly experienced party animals”
Annonsen och paketeringen togs fram av Adam Mikkelsen på ODD Company.
– Vi såg det här som ett sätt att kickstarta själva lanseringen och få bra SEO från start. Men vi hade inte räknat med att soberparty skulle få det här genomslaget. Man blir tagen av att 15 000 vanliga människor har anmält sitt intresse, säger en av bolagets grundare Erika Ollén till Resumé.
Hon berättar att många som har hört av sig är personer med ett frekvent festande som inte har prövat att festa nyktra. Den alkoholfria spriten Gnista från Skåne med smak av malört har försiktigt brutit in i etablerade alkoholfria spritkategorin. Innan lanseringen har grundarduon samlat kunskap kring eklagring och destillering, samt botaniserat bland barer för att hitta hur man blandar drinkar med alkoholfri bas.
Enligt Erika Ollén ligger mediebudgeten för den uppmärksammade platsannonsen på 30 euro.
– Tajmingen är perfekt, jag tror det är huvudfaktorn bakom den organiska spridningen. Alla barer vill förbättra sig när det kommer till alkoholfritt utbud och vi försöker sticka ut , vill sticka ut mer än lagom i allt från flaskans design till den här typen av aktiviteter.
Strategin med festjobbet är att skapa uppmärksamhet och förtjänade medier i ett första skede och på så sätt förbättra SEO:n inför en global e-handelssatsning på längre sikt. Utgångspunkten är att de festande personerna ska få människor att uppmärksamma Gnista och länka fler till webbshopen.
Festkvällen på hotellet i Stockholm är tio timmar lång och begränsat till ett tillfälle. Bolaget har sedan lanseringen påbörjat en finansieringsrunda. Målet är att få in 1-2 miljoner kronor från investerare under första rundan.
– Trots att vi i flera år haft en stigande trend kring alkoholfritt så upplever jag att ingen riktigt har vågat särskilja positionerna. Vi vill göra något med vårt varumärke, bortom försäljningstillfället och spritmässor. Vi vill sticka ut hakan lite och bedömer att vi kan dra nytta av att vi kommer från Sverige, ett land som förknippas ligga i framkant.
Den 15 mars kommer varumärket att kora två vinnare som får den tillfälliga tjänsten (som även får ta med sig varsin vän under kvällen).
Är det några som tolkar den här annonsen som ett samtidsskämt?
– Förvånansvärt få. Jag trodde att fler skulle göra det.
Vad betyder spridningen i det skede ni befinner er?
– Jättemycket, inte minst ur investeringssynpunkt. Vi jobbar mycket med att visa att vi kan klara saker med små medel. Att vi med den här budgeten åstadkommit den här typen av genomslag höjer värdet på bolaget. Kan vi skapa det här med 30 dollar, tänk då vad vi kan göra med 3000.