Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Sveriges Annonsörer om Facebook-bojkotten: ”Ett samhällsproblem”

Publicerad: 2 juli 2020, 07:41

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl

Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, anser att frågan om plattformarnas ansvar för sitt innehåll sträcker sig längre än marknadsföringsbranschen.


Ämnen i artikeln:

Hanna RiberdahlSveriges Annonsörer

Sedan förra veckan har en rad stora annonsörer världen över meddelat att de tillfälligt pausat sin marknadsföring på sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet. Anledningen till varför varumärken och annonsörer som Unilever, The North Face, Coca-Cola och Starbucks valt att dra i nödbromsen är att de anser att Facebook inte gjort tillräckligt för att minska spridningen av rasistiskt innehåll på plattformen. Bojkottarna fick inledningsvis Facebooks aktie att sjunka med närmare åtta procent.

Det är inte första gången vi ser stora annonsörer strypa sina medieinvesteringar som en följd av missnöje med plattformarna. För tre år sedan valde många annonsörer att tillfälligt pausa sina Youtube-annonser då de ansåg att de riskerade att spelas innan kontroversiella och för varumärkena potentiellt skadliga filmer. 

Den här gången tycks dock bojkotten komma från ett bredare missnöje med Facebooks inställning till yttrandefrihet. Facebook-vd:n Mark Zuckerberg har den senaste veckan suttit i möten med flera ledande annonsörer och byråer där han enligt New York Times meddelat att de inte kommer att börja moderera på ett annat sätt än tidigare. Han påtalar dock att Facebook investerat miljarder i teknik som rensar plattformen från hatiskt innehåll.

Hanna Riberdahl, vd för branschorganisationen Sveriges Annonsörer, berättar för Resumé att frågan om hatiskt innehåll och säkra annonsmiljöer varit prioriterad inte bara hos dem utan även hos dess globala motsvarighet World Federation of Advertisers, WFA. Den globala organisationen lanserade förra sommaren initiativet Global Alliance for Responsible Media, GARM, som tagit sikte på just hat, rasism, diskriminering och vilseledande information. Enligt henne är dock den senaste veckans fråga inte bara en diskussion för marknadsföringsbranschen.

– Det är en samhällsviktig fråga där vi behöver hitta en väg framåt i dialog med Facebook och de andra plattformarna, berättar Hanna Riberdahl för Resumé.

Än så länge förs dialogen med Facebook på global nivå men till årsskiftet hoppas Sveriges Annonsörer även få igång en bredare dialog med Facebook i Sverige.

Är du nöjd med den dialog ni haft med Facebook kring de här frågorna?

– Jag hoppas och ser fram emot att den utökas.

Samtidigt som den grundläggande konflikten är en samhällsfråga säger Hanna Riberdahl att det för annonsörerna som tagit ställning handlar om vilken typ av plattformar de vill vara med och finansiera. Enligt en undersökning som WFA gjort bland sina medlemmar har fem procent redan tagit till åtgärder medan ytterligare 26 procent uppger att de kommer att minska eller helt pausa sin annonsering på sociala plattformar.

– Det viktiga för oss är att det här blir ett långsiktigt arbete som även fortlöper efter den här brinnande aktualiteten. Bland våra medlemmar finns en vilja att påverka och som branschorganisation är det helt centralt att vi fångar upp det.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.