Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Therese Lindgren fälls av RO för smygreklam

Publicerad: 5 januari 2021, 13:19

Det fällda inlägget publicerades i september.

Foto: Amanda Parkkinen/Montage

Trots att bildtexten slog fast att inlägget var ett samarbete fälls nu Therése Lindgren för att inte uppfylla kravet om reklamidentifiering.


Ämnen i artikeln:

Therese LindgrenROInfluencer marketing

Therése Lindgren har de senaste åren seglat upp som en av Sveriges mest framgångsrika influencers, med över en miljon följare både på Instagram och Youtube. Via hennes kanaler syns varumärken som till exempel Hemtex och Superdry, något som numera ger intäkter i miljonklassen. 

Men det är inte alltid som influencers samarbeten med företag sker utan kontroverser. Nu fäller Reklamombudsmannen ett reklaminlägg på Therése Lindgrens Instagramkonto, då det inte uppfyller kravet på reklamidentifiering, något som e-handel.se först rapporterat om. 

Inlägget, som anmälts av en privatperson, visar influencern i klädd lila underkläder tillsammans med texten ”Om du tittar bland sina underkläder, vilken färg ser du mest av då?”. Det är inte förrän i slutet av inlägget, som läsaren måste klicka på en knapp för att kunna läsa, som det framkommer att inlägget är ett samarbete. 

”Reklamombudsmannen finnar att en genomsnittskonsument mot den bakgrunden inte omedelbart kan identifiera inlägget som reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler”, skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i ett uttalande.

I ett yttrande från Therése Lindgrens företag framkommer det att influencern alltid strävar efter att vara tydlig och transparent i sina reklaminlägg. Den otillräckliga märkningen beskrivs som en isolerad händelse och ett ärligt misstag. Sedan anmälan tagits upp har Therése Lindgren lagt till en reklammärkning ovanför inlägget. 

Annonsören Lounge Underwear har inte yttrat sig. 

Läs mer: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.