Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Therése Lindgren fälls för smygreklam – igen

Publicerad: 19 januari 2021, 09:10

Therése Lindgren har över en miljon följare på Instagram.

Influencern Therése Lindgren var inte tillräckligt tydlig i att presentera sitt samarbete med det egna skönhetsvarumärket Indy Beauty. Nu fälls hon av Reklamombudsmannen (RO) för otillräcklig reklammärkning andra gången på kort tid.


Ämnen i artikeln:

Therese LindgrenReklamombudsmannen

Den 24 september publicerade Therése Lindgren en video med tillhörande text på sitt Instagramkontot ”@therese”. Inlägget visar hur influencern Therése Lindgren mimar till musik och håller upp ett läppstift från Indy Beauty mot kameran.

”Say HELLO to our new Satin Lipstick (hjärt-emoji) Nu får jag äntligen avslöja vad jag haft på läpparna och det är ju så klart vårt nya läppstift i nyansen”.

En privatperson anmälde inlägget till Reklamombudsmannen (RO) eftersom det inte stod i inlägget att det rörde sig om reklam.

I sitt svar till RO skriver Therése Lindgren att hon anser att hennes följare känner till att hon är delägare och involverad i Indy Beauty. Hon hänvisar till beskrivningen på hennes Instagramprofil och har117 000 följare på Instagram som ser detta när de besöker hennes profil.

”Målgruppen för reklamen är främst de personer som följer Therése Lindgren på Instagram och som därmed är väl bekant med Therése Lindgren.

Inläggen på Therése Lindgrens Instagram riktar sig till följarna. Genomsnittskonsumenten (vilken i det här fallet utgörs av följarna) är väl medveten om den starka kommersiella kopplingen mellan Therése Lindgren och Indy Beauty och uppfattar genast att ett inlägg på Therése Lindgrens Instagramsida som berör varumärket utgör reklam för Indy Beauty och varumärket.”, skriver influencern bland annat i sitt svar.

Reklamombudsmannen anser att varken bilden eller texten visar att det är fråga om reklam. Och en genomsnittskonsument kan därmed inte identifiera inlägget som reklam. Huruvida konsumenten känner till att influencern är delägare och involverad i annonsörens verksamhet ändrar inte den bedömningen. Inlägget uppfyller därmed inte kravet på reklamidentifiering.

Den 18 december fällde RO Therése Lindgren för ett inlägg som gjordes i samarbete med Lounge Underwear, även den gången rörde det sig om otillräcklig reklammärkning.

I en uppdatering av inlägget har influencern lagt till ett förtydligande i början av texten [Reklam för Indy Beauty].

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.