Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Tre kommunikationsexperter om Clubhouse potential för varumärken: ”Rör sig mot Spotify snarare än Twitter”

Publicerad: 11 februari 2021, 13:38

Får man ta med sig jingeln in till Clubhouse-värmen, är samtalen en källa till insikt för marknadschefer och hur kommer plattformen att utvecklas? Nils Andersson Wimby, Digge Zetterberg Odh och Jasmin Yaya om de senaste veckornas plattformshajp.


Ämnen i artikeln:

Clubhouse

De senaste veckorna har Clubhouse seglat upp som en trendande plattform, inte minst bland konsulter i kommunikationsbranschen. Ett direkt medie utan filter som vissa jämför med ”Heta linjen” medan andra bedömare spår att Clubhouse kommer att bli en jätte i paritet med de andra sociala nätverken och därmed också bli en miljardindustri, en annonsplattform och en attraktiv kontext för varumärken.

Resumé hörde av sig till tre kommunikationsprofiler som har synts i många rum under de senaste veckorna för att resonera kring Clubhouse kärna och reda den inneboende kommersiella kraften i appen.

Redan vid 1500 användare värderades appen till 100 miljoner dollar, nio månader senare är värderingen för appen tiodubblad. Isobars byråchef Nils Andersson Wimby tycker sig redan se en framtida finansieringsmodell där Clubhouse kommer att finansieras av ”content creators” snarare än annonsering.

– På det sättet rör man sig kanske snarare mot Spotify premium än mot Twitter, vilket gör att plattformen potentiellt blir mindre relevant för varumärken (på samma sätt som Spotify Premium). Strategin att bli ett forum där content creators (föreläsare, musiker etc) framträder för en betalande publik (snarare än ett peer-to-peer socialt nätverk) understryks av ryktet att man tog in investerare i bolaget på grunda av att dessa kunde fica apperances på Clubhouse av komikern Kevin Hart

Värderingen kan vara haussad av samtidens intresse för ljud överlag, tror Nils Andersson Wimby och pekar på Spotifys värdering. Att strömningsjätten betalat en miljard kronor för Joe Rogans podcast-rättigheter, samt att musiker inte kan tjäna pengar på att framträda live under pandemin.

Var tror du att Clubhouse kommer att vara om ett år?
Fortfarande i tillväxt, med mycket fler performers knytna till sig, men ännu med oklar intäktsmodell.  

Vad kan marknadsförare lära sig av på Clubhouse?
– Det finns en generell lärdom kring att begränsningar i format kan skapa värde. På samma sätt som Twitters begränsningar i tecken gör det till ett utmärkt medium för snabb nyhetsöverblick (eftersom man tvingas koka ner det man vill säga till det viktigaste) kan unikt content skapas på Clubhouse - just för att det är bara ljud och att det inte spelas in.

Digge Zetterberg Odh, tidigare NoA som arbetar för den schweiziska scale-upen Frontify på den svenska marknaden ser redan hur näringslivet börjar använda sig av plattformen. Mediebranschen är först ut med Vi Läser och Breakit i Sverige som redan har event flera gånger i veckan, och tyska Die Zeit som har sina dagliga ”morgonmöten” där folk bjuds in att komma med uppslag och ställa frågor.

– Varumärken med starka communitys bör ju rimligen ganska lätt bygga klubbar och välbesökta event på plattformen.

– Man brukar väl säga ”money follows eyeballs” så det är väl bara en tidsfråga innan vi ser sponsrat content. Hörde även någon som varit värd för ett av de större rummen berätta att de redan fått sponsorförfrågningar från varumärken

Hon tror att Clubhouse gissningsvis kommer att bli ett mer tillrättalagt forum i de öppna rummen. Om vi vrider fram klockan ett år tror Digge Zetterberg Odh att de diskussioner som i dag sker inför öppen ridå kommer att äga rum i låsta rum. 

Vad kan marknadsförare lära sig av på Clubhouse?
– Dels är det väl ett bra sätt att få en känsla för vad folk pratar om och är intresserade av men även en bra möjlighet att bygga en nära relation till sin målgrupp.

Vilken är din bästa upptäckt än så länge?
– Det bästa just nu är att det är ganska ofiltrerat och att man stöter på rum och konversationer som man annars inte hade tagit del av. Jag hoppas att det kan fortsätta så, och att man på sikt inte bara exponeras för samtal med alla dom är precis som en själv och som man redan känner.

Tillväxttaktikern Jasmin Yaya samtalar med Joni Lindgren varje måndag 20.30 under vinjetten ”Bekännelser från Product Managers” där andra delar med sig av sina värsta fuckups – lärorikt och underhållande. Hon anser inte att det finns någon plats för varumärken på Clubhouse än. Hon ser samtidigt att det finns en kommersiell potential som kommer att växa med antalet användare och dess spenderade tid på plattformen. 

– Det känns så creepy med en företagslogga som kommer in i rum och lurkar eller pratar. Jag vill veta vem som är bakom kontot.

Var tror du att Clubhouse kommer att befinna sig om ett år?
– Beror på hur vi kan träffas eller resa om ett år – om vi fortsätter att distansera oss socialt så kommer det fortsätta vara populärt. Det har oftast varit en härlig och familjär ton när få har varit på Clubhouse, jag hoppas på att vi kan hålla en vänlig ton även när många fler går med.

Jasmin Yaya tycker att marknadsförare bör ta del av Clubhouse för att se människors vilja att delta, interagera och höra andra människors drivkrafter. Hennes bästa egna upptäckt på plattformen är att det är en plats där hon ser människor våga vara mer sårbara än i exempelvis en podcast eller vid ett scenframträdande.

– Människor vill också själva facilitera samtal om ämnen som är relevanta för dem. Försök att utnyttja potentialen i det. De företag med personer som gillar att facilitera och prata ska definitivt hitta en plan för och peppa sina personer till att köra som representant för företaget.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Clubhouse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.