lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Trovärdighet viktigare än kändisskap för konsumenter, visar undersökning

Publicerad: 19 augusti 2021, 09:25

Många följare betyder inte nödvändigtvis att konsumenter litar på dina råd, visar en ny undersökning.

Foto: Skärmdump från Instagram.

Enligt en undersökning gjord av Savanta är autenticitet högt upp på listan för vad konsumenter vill se på sociala medier. Mer än hälften följer hellre ”normala” människor på sociala medier än kändisar, och det påverkar även marknadsföring.

Ämnen i artikeln:

Sociala medierInfluencer marketing

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Undersökningen är gjord av Savanta på 9000 personer i USA, Storbritannien, Kanada, Frankrike, Tyskland och Australien. Uppdraget kommer från Bazaarvoice, som arbetar med användargenererat innehåll eller USG (user-generated content).

LÄS OCKSÅ: Advokaten guidar: Fem fallgropar varumärken bör undvika vid influencer marketing  

När det kommer till vem man litar på har äkta innehåll anger bara 14 procent av de tillfrågade att kändisar har trovärdighet. I stället litar man på ämnesexperter (39 procent) eller familj och vänner (38 procent). 86 procent av de svarande uppger att de letar efter användargenererat innehåll innan de testar en ny produkt.

Bazaarvoice senior vice president, Ed Hill, säger enligt PRweek att marknaden rör sig allt längre från eran av mikro- och makroinfluencers. I stället söker konsumenter efter råd och tips från trovärdiga användare.

– Konsumenter vill ha användargenererat innehåll för att känna sig trygga i sina inköpsbeslut. Influencerns expertis är avgörande för konsumenterna, och det bör marknadsförare överväga när de utvecklar kampanjer i framtiden, säger han.

Undersökningen visar också att endast 36 procent av konsumenter har ökat förtroende för influencers sedan reklamregler införts på sociala medier. 39 procent angav att de har samma förtroende som förut, och 25 procent sa att reglerna ökat deras förtroende.

LÄS MER: Ökade krav på tydlighet – det betyder ”Kenza-domen” för influencervärlden 

De följer vi helst på sociala medier

1. Normala människor (56 procent)

2. Kändisar (34 procent)

3. Ämnesexperter (29 procent)

4. Sociala medier-stjärnor (25 procent)

De litar vi mest på på sociala medier

1. Ämnesexperter (39 procent)

2. Vänner och familj (38 procent)

3. Kändisar (14 procent)

4. Sociala medier-stjärnor (9 procent)

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev