söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Twitters reklamintäkter har halverats sedan Musks köp

Publicerad: 17 juli 2023, 08:16

Twitter har förlorat hälften av sina reklamintäkter sedan Elon Musk köpte plattformen i oktober förra året.

Ämnen i artikeln:

TwitterElon MuskMediaMedierReklamSociala medierAnnonsMarknadsföring

Stina Eriksson

stina.eriksson@dagensmedia.se


I höstas stod det klart att Tesla-grundaren Elon Musk köpt Twitter för 44 miljarder dollar. Vid ägarbytet sparkades hälften av de 7500 anställda inom bolaget i ett försök att minska kostnaderna och storannonsörer flydde plattformen. Nu uppger Elon Musk själv att annonsintäkterna halverats, skriver BBC.

Efter att ha sagt upp tusentals anställda och försökt sänka kostnaderna, är Twitter enligt Elon Musk på väg att redovisa 3 miljarder dollar i intäkter 2023, en minskning från 5,1 miljarder dollar 2021.

I en tweet skriver han: ”Måste nå positivt kassaflöde innan vi har lyxen att göra någonting annat”.

Samtidigt växer rivalen Threads, och uppskattas nu ha över 150 miljoner användare.

LÄS OCKSÅ: Threads för annonsörer – här är utmaningarna och möjligheterna

Linda Yaccarino, tidigare annonschef på NBCUniversal, anställdes som vd för Twitter i juni - ett drag som tyder på att reklamförsäljning fortfarande är en prioritet för företaget. Hon har uttalat att Twitter planerar att fokusera på video, kreatörer och partnerskap.

LÄS OCKSÅ: Twitters nya vd uttalar sig: "Ser fram emot att transformera verksamheten"

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev