Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Vi har dammsugit partiernas kanaler – så avgörs kriget om de unga väljarna i sociala medier

Vi har dammsugit partiernas kanaler – så avgörs kriget om de unga väljarna i sociala medier

Ulf Kristersson lånar Johan Pehrsons slips, Annie Lööf kickar boll med Margaux Dietz och Miljöpartiet producerar Tiktoks till den virala låten ”It´s about damn time”. När valrörelsen tar över sociala medier är det tydligt vilka väljare man vill åt. I år får nämligen 439 232 medborgare rösta för första gången.
✓ Dyngbaggegalans Leo Vene om sin anti-SD-agenda.
✓ Forskaren om vilka partier som lyckas bäst i sociala medier.
✓ Frågorna, inläggen, tonen: minianalys över alla partiledares konton – kanal för kanal.
✓ Den minst personliga partiledaren.
✓ Ungdomsförbundens succé på Tiktok – över tre miljoner visningar.

Publicerad: 10 september 2022, 05:30

Ämnen i artikeln:

Sociala medierModeraternaSocialdemokraternaVänsterpartietSverigedemokraternaMiljöpartietCenterpartietLiberalernaValet 2022TikTokToppnyheter

Jonas Fagerström och Ulf Kristersson som lookalikes, Annie Lööf sparkar boll i Partitempen och Johan Pehrson blir hjälpt av sin skylt.

Foto: Instagram / Ulf Kristerssons konto / Annie Lööfs konto / Johan Pehrsons konto.

Nästan hälften av alla förstagångsväljare tar dagligen del av politiskt innehåll på sociala medier, visar Internetstiftelsens rapport Valspecial 2022. Bland 00-talisterna är det vanligare att ta del av politiskt

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.