Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Viral kampanj uppmanar till massflykt från Donald Trump på Twitter

Publicerad: 9 November 2020, 13:30

Den brittiska byrån Creature uppmanar allmänheten att avfölja presidenten efter valförlusten.


Ämnen i artikeln:

TwitterDonald Trump

”The Great Unfollow” startades av indiebyrån Creature i London i syfte att avväpna den Donald Trump på Twitter, den kommunikationskanal som varit så central för den sittande amerikanska presidenten som nu efter helgen vägrar erkänna sig besegrad.

Initiativet blev viralt världen över i slutet av förra veckan har en ganska enkel idé. Kampanjbilden visar Donald Trump, utklädd till en bebis med rubriken ”Twitters största förlorare”. Kampanjen uppmanar hans allmänheten att blockera eller avfölja honom: ”Det är dags att vända sitt kraftfullaste vapen mot honom och ta bort hans inflytande. Och samtidigt slå honom där det gör ont: kvadrat i egot. 

Medlemmarna i rörelsen uppmanas medlemmarna att trycka Trumps ballong och hamnar sedan på den officiella profilen, där användarna kan utbyta kontakter.

Kampanjen har bland annat backats upp av stora twittrare som Caitlin Moran, Gina Martin och Adam Kay. Det rapporterar The Drum.

Donald Trump har genom sitt presidentskap använt Twitter för att kringgå medier och adressera väljare direkt. Efter valet i veckan har Donald Trump gått ut med flera påståenden om rösträkningen. Bland annat kommenterade han att 500 000 röster ”var i fara”. Twitter har valt att markera dessa inlägg med en varning.

Företrädare för plattformen har å sin sida förhörts av senaten, sedan en artikel om Joe Biden av kritisk natur från New York Post plockades bort.

Donald Trump har i dagsläget 89 miljoner följare på Twitter. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.