Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Wakai gör sig redo för Norden – tar in fyra miljoner kronor

Publicerad: 20 januari 2021, 12:35

Wakais vd Carl Unger tillsammans med Annika Jankell.

Influencernätverket Wakai satsar på influencers över 45 år. Inom ett år är förhoppningen att ha över 10 000 profiler i sitt stall.


Ämnen i artikeln:

Wakai

Influencernätverket Wakai tar in ytterligare 4 miljoner kronor i kapital för att stärka verksamheten inför en planerad expansion. Bolaget har sedan start satsat på att hitta microinfluencers över 45 år, en grupp som i många fall inte uppvaktas av de större nätverken. Profilerna läggs till den databas där de sedan kan kopplas ihop med relevanta annonsörer och projekt. De gör även samarbeten med profiler som Agneta Sjödin, Tony Irving, Tina Nordström och Kristin Kaspersen.

Bakom Wakai står bland andra Volontaires tidigare vd Carl Unger samt journalistprofilerna Annika Jankell och Ulrica Örn

Enligt vdn Carl Unger är de nya pengarna, där ungefär hälften kommer från externa investerare, tätt kopplade till en rad mål. I dagsläget har de exempelvis cirka 1000 microinfluencers med ett snitt på 1500 följare i sin databas, förhoppningen är att de inom ett år ska ha höjt den siffran till cirka 10 000 samt hitta sina första profiler utanför Sveriges gränser. 

En av de stora utmaningarna med den planerade tillväxten är att många av profilerna och samarbetena kräver en del manuell handpåläggning. Eftersom Wakai riktar in sig mot en målgrupp som tidigare inte jobbat med kommersiella influencerprojekt är det många som behöver stöd.

– Bland microinfluencer-nätverken finns det allt från de som låter algoritmer koppla ihop influencers med deras databaser till såna som vi som jobbar mycket med mänsklig handpåläggning. När vi nu ska växa snabbare är en av våra stora utmaningar att skapa ett mer automatiserat system för att öka takten när det kommer till att locka profiler utan att tappa kvaliteten i handpåläggningen. Vi har till exempel testat att göra reklam på Instagram vilket gått bra, säger Carl Unger.

Den tidigare Volontaire-vd:n berättar att de ser på Wakai som något av ett B2C-varumärke och att det fortfarande handlar om att få målgruppen att få upp ögonen för influencerdelen av sociala medier. För att bygga ytterligare gemenskap och utbilda profilerna har de bland annat skapat en Facebook-grupp där det enligt Carl Unger diskuteras lika mycket privatliv som influencerarbete. 

Än så länge är omsättningen i bolaget låg. Enligt det senast tillgängliga bokslutet (2019) landade den på 1,1 miljoner kronor. Carl Unger säger att det viktigaste just nu är att bevisa att modellen fungerar och att nischen är kommersiellt gångbar.

– Vår plan för 2021 är att sälja tillräckligt för att täcka våra operativa kostnader. Kan vi bevisa att det här fungerar och få marknadschefer att få upp ögonen för det siktar vi på att gå in på större marknader och då pratar vi om en helt annan nivå på omsättning.

Precis som för de flesta andra har pandemin för Wakai inneburit en något avmattad tillväxt än vad som var planerat. Samtidigt har den fört med sig nya användarbeteenden som på sikt kan komma att gynna bolaget. 

– Instagramsamarbeten riktade mot 45+ står i dag för cirka 15 procent av marknaden men givet att 60-åringar i dag köper lika mycket på nätet som 35-åringar kommer det inom de närmsta åren vara en andel som ökar rejält. Det i kombination med att hela västvärldens befolkning blir äldre tror jag gör att marknadscheferna kommer få upp ögonen för oss, säger Carl Unger.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Wakai

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.