Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Youtubern Anis Don Demina pratar med ministern – ska minska trängseln i matbutikerna

Publicerad: 11 December 2020, 09:14

Näringslivet och regeringen följer upp Therese Lindgrens intervju med Stefan Löfven för att få den unga målgruppen att lyssna på rekommendationerna. Nu intervjuar youtubern Anis Don Demina ministern Jennie Nilsson (s) i Svensk Dagligvaruhandels kampanj.


Ämnen i artikeln:

YoutubeYoutubestjärna

Handelns utmaning med att minska trängseln i de fysiska butikerna har varit en följetong under flera månader. Livsmedelskedjorna har med olika initiativ försökt hjälpa kunderna att följa myndigheternas rekommendationer. Avståndsmärkningar och handsprit i butikerna är två exempel på åtgärder.

City Gross, Coop, Hemköp, Ica, Lidl och Willys insåg också tidigt att det behövdes gemensamma kommunikationsinsatser direkt till kunderna. Sedan påsk har också branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, haft en gemensam kampanj riktad till konsumenter med uppmaningen att Hålla avstånd och med råd om vad man kan tänka på när man åker till butiken.

Nu väntar julen med en ökad belastning i matbutiker. Förutom julmat erbjuder många av kedjorna paketutlämning och med den ökade e-handeln 2020 finns det en stor risk för trängsel de kommande veckorna.

Svensk Dagligvaruhandel vill att inhandlingen av julmat startar tidigare än veckan innan jul. Även de som tänker handla via nätet behöver göra det i god tid för att få hem maten i tid.

Tillsammans med Reform Act och Relevance skruvade branschen till sin kommunikationskampanj med de konkreta råd och anpassade budskap om planering, handla i tid, kom till butiken när det är färre personer där och om möjligt, åk ensam. Kampanjen går programmatiskt och i sociala medier.

Branschorganisationen valde också nyligen att ta kontakt med Redgert Comms för att med hjälp av en influencerstrategi nå ut till den lite yngre målgruppen och indirekt deras föräldrar  med budskapet.

– Jag funderade på influencer som ett ytterligare verktyg för att nå ut med våra budskap och fick kontakt med Daniel Redgert som roddade ihop det uppmärksammade samarbetet med Therese Lindgren och Stefan Löfven. Jag tänkte att som den samhällsviktiga bransch dagligvaruhandeln är och det delade behovet vi har med politiken att få ut samhällsviktig information till allmänheten så borde vi också sy ihop ett samarbete med stor influencer, politiken och vår bransch, säger Anna Fager Persson kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel till Resumé.

Dagligvaruhandelns kommunikation har löpande under coronapandemin handlat om att få kunderna att agera ansvarsfullt i butikern. Det var därför naturligt att låta influencern åka  ut till verksamheter och få ny kunskap som den kunde visa upp. Därför föll valet på youtubern Anis Don Demina

I dag publicerade Anis Don Demina en film på Youtube (där han har över en halv miljon prenumeranter) som han har spelat in tillsammans med Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell och ministern Jennie Nilsson som ansvarar för livsmedelsfrågorna i regeringen. I filmen får youtubern tips om vad man ska tänka på när man besöker en butik för att handla sin julmat eller hämta sina paket och tittarna får se hur han tar till sig råden. Budskapet går därmed hand i hand med den breda kampanjen. 



– Utmaningen ligger i att nå ut till så många som möjligt, livsmedel behöver alla så besöksantalen i landets matbutiker är av det skälet höga. Vi upplevde också att vi var i ett läge där vi i kommunikationen behövde addera till nudgingtänket,  att visa konkret handling för att få andra att göra likadant. Då kändes samarbete med en känd person med många följare i en populär kanal som ett givet val.

Har det varit aktuellt att använda er av influencers innan?
– Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har säkert en del influencersamarbeten. Men att vi som branschorganisation och våra medlemsföretag gemensamt gör detta är helt nytt och unikt. Men det är ett tydligt bevis på något jag har noterat under hela hanteringen av kommunikationen under coronapandemin. Aktörer ser värdet i att samarbeta för samhällets bästa och man lyfter blicken och testar nya angreppsätt.

Kommer det här bli ett spår för er framåt i kommunikationen?
– Vanligtvis bedriver vi som branschorganisation inga kampanjer riktade till konsumenter, men coronapandemin har gett oss nya insikter, så kanske är det starten på något nytt. Vi får se.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeYoutubestjärna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.