Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

27 män – 0 kvinnor

Publicerad: 2 februari 2015, 13:12

Bild från Sign & Prints hemsida

I veckan hålls den grafiska mässan Sign & Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm. Det är tre dagar fullspäckade av seminarier – men samtliga talare är män. Arrangören är i dag självkritisk.


Mässan vänder sig till alla i den grafiska branschen. På hemsidan utlovas inspirerande seminarier med aktuella föreläsare. Men seminarieprogrammet avslöjar den totala avsaknaden av kvinnliga talare. Av totalt 27 talare är alla män. Uppgiften bekräftas av Caisa Ekenberg, som är en av projektledarna:
– Ja det är tyvärr så. Det är ofta väldigt svårt att hitta kvinnliga talare, säger hon.

Peter Ollén, vd för förlaget AGI och arrangör av Sign & Print, är självkritisk när Resumé kontaktar honom och undrar varför talarlistan saknar kvinnor:
– Det är helt katastrofalt. Här borde vi givetvis gått in och haft mer koll. Men i år har vi slagit ihop två mässor – signmässan och printmässan – och därför saknades utrymme för egna talare. Vilket innebar att utställarna bjudit in talarna. Såhär i efterhand kan vi konstatera att vi skulle gått in och styrt upp när vi såg vart det lutade. I år blev det vansinnigt fel, men det har aldrig någonsin hänt förut.

Har ni försökt få någon kvinna att tala under mässan?
- När vi uppmärksammade detta för två veckor sedan ringde vi till flera kvinnor som vi gärna ville ha in som talare, men de tackade nej. I dag är det tyvärr få kvinnor i den grafiska branschen – många av dem har försvunnit. Detta är alltså inte bara ett mässproblem utan ett branschproblem som behöver lyftas. Men tyvärr förstärker seminarieschemat ytterligare det vi redan ser – en utveckling som går åt helt fel håll.

Ni skriver att mässan vänder sig till alla i den grafiska branschen – är det inte då anmärkningsvärt att ni saknar kvinnliga talare?
– Jo. Men jag kan lova dig en sak – på nästa mässa kommer det se ut på ett annat sätt. Det här misstaget gör vi inte om.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.