Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Adobe ska hjälpa Real Madrid att höja supporterupplevelsen

Publicerad: 9 november 2021, 09:33

Real Madrids hemmaarena Estadio Santiago Bernabeu

Foto: Rafa Otero

I dag går den spanska storklubben Real Madrid och Adobe ut med sitt samarbete. Ambitionen är att transformera fotbollsklubben till ett globalt underhållnings- och livsstilsvarumärke.


Ämnen i artikeln:

AdobeFotboll

Real Madrid är en av de mest inflytelserika och framgångsrika fotbollsklubbarna i världen med en av världens största skara av supportrar. Den globala räckvidd som överträffar även flera av de största varumärkena inom underhållning och livsstil.

Samarbetet med Adobe syftar Real Madrid till att skapa en djupare kontakt med supportrarna, var de än befinner sig. Det ska resultera i bättre upplevelser, större lojalitet och mer tilllväxt världen över.

Med Adobe Experience Cloud som en del av kärnan i Real Madrids resa med supportrarna kommer klubben förena sin historia med ett modernt och innovativt förhållningsätt till det digitala engagemanget med supportrar.

Med kunddataplattformen Adobe Experience Platform kommer Real Madrid att få bättre möjligheter att skapa enhetliga kundprofiler i realtid och få en bättre förståelse för hur deras supportrar interagerar med varumärket och på vilka kanaler.

Genom att använda apparna och tjänsterna inom Adobe Experience Cloud kommer Real Madrid både att kunna skapa, hantera och distribuera personligt anpassat innehåll i realtid för att sammanföra och driva engagemang hos sina supportrar.

- Med Adobes omfattande kapacitet kan vi förverkliga vår vision om ett globalt community, som kommer att engageras i vårt digitala ekosystem, säger Michael Sutherland, cheif transformation officer på Real Madrid C.F..

Genom att omvandla den exalterade känslan som supportrar upplever på läktaren i en arena och översätta till uppslukande digitala upplevelser tror klubben att de kommer kunna knyta en ännu närmare kontakt med sina supportrar världen över. 

Genom den digitala lösningen öppnar Adobe och Real Madrid också upp den ikoniska arenan Santiago Bernabéu för en global publik. Detta sker genom ett utökat ekosystem av onlineupplevelser, produkter och tjänster och kommer att förvandla arenan till en virtuell destination tillgänglig för hundratals miljoner supportrar. Redan i dag förändras arenans digitala reklamytor dynamiskt, beroende på vilket land en supporter är baserat. Framöver vill Real Madrid kunna toppa denna upplevelse genom att visa personliga annonser baserade på var supportrarna befinner sig under given tidpunkt, som till exempel i kollektivtrafiken eller på en bar.

Samarbetet med Adobe innefattar också att driva affärs- och konsumenttillväxt inom onmi channel-handeln och därmed öka värdet för både varumärkessponsorer och partners genom att hjälpa dem att hitta nya intäkter.

Med Adobes verktyg kan Real Madrid också koppla ihop supportrar och sponsorer. Där supportrarna har valt att delta, kan varumärkesparters använda segmentbaserade profiler från Real Madrid för att få kontakt med kunder på ett mer direkt och personligt sätt, som till exempel med personanpassade erbjudanden och integrerad reklam som smälter in i Real Madrids befintliga upplevelse. Partners kan till exempel rikta in sig på ett specifikt segment av fans med precis rätt produkter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdobeFotboll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.