Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Årets OS visade växande trend inom sponsring: ”Ett noga uträknat sätt att öka anseendet”

Publicerad: 11 augusti 2021, 13:19

Simone Biles uppmärksammade avhopp under OS hyllades av Visa och Athleta: ”Det beror mycket om att sponsorskap handlar mycket mer om varumärken i dag, inte bara exponering och kännedom”, säger Joel Pallvik.

Kommunikationen efter att Simone Biles avstod tävlingar på grund av psykisk ohälsa är ett av flera tecken på att villkoren för idrottens ekonomiska arena är i förändring, menar sponsringsexperten Joel Pallvik.


Ämnen i artikeln:

SponsorerVisaPack Train

Det spekulerades långt in på sommaren i fall OS i Tokyo skulle blåsas av helt och hållet. Bara veckan innan den tänkta starten av olympiska spelen kommunicerade arrangörens ansvarige Toshiro Muto att det inte var uteslutet att det inte skulle bli några tävlingar.

I landet har opinionen mot att arrangera OS varit stark och innan invigningen gick också Suntorys koncernchef Takeshi Niinami  ut i en uppmärksammad intervju med CNN och berättade att företaget valt att inte sponsra OS eftersom det är för dyrt, men också på grund av protesterna mot spelen på hemmamarknaden. Toyota är ett annat exempel på en sponsor som valde att dra sig ur och inte sända någon tv-reklam kopplad till OS.

Opinionsundersökningar har visat att så många som 83 procent av den japanska befolkningen inte ville att spelen skulle arrangeras i landet. Det har också gjorts flera prognoser som pekar på att OS kommer att bli en ekonomisk katastrof för arrangörslandet. Kostnaderna för att arrangera OS uppgår till 20 miljarder dollar.

Spelen blev hursomhelst av och efter två intensiva OS-veckor kan vi summera en på många sätt annorlunda olympiad, utan publik. Ur ett sponsringsperspektiv innebar avsaknaden av åskådarmassor att antalet aktiveringar ströps, vilket främst påverkade mindre lokala sponsorer, menar sponsringsbyrån Pack Trains Joel Pallvik. I efterhand blev de mindre köparna av rättigheterna spelens stora ekonomiska förlorare. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

SponsorerVisaPack Train

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News