Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Årets reklamlåt: Funky Monkey

Publicerad: 15 december 2011, 14:59

23 bidrag lämnades in till Årets reklamlåt – de som hördes mest och bäst var Gainomax Funky Monkey.


Nykomponerat samsades med klassiker när Årets reklamlåt skulle avgöras av juryn. Ett flertal bidrag kunde snarare klassas som ljudläggning än låtar ansåg juryn. Men guldmedaljören, ”Funky monkey” för Gainomax var en klockren vinnare enligt en enig jury.

– Samma koncept som förut. Aporna vill att vi ska sluta äta deras mat och att vi ska dricka Gainomax Recovery istället. Denna gång gör man det genom tuff och modern musik. Á la MTV. En kille som heter Jacob Olofsson har skrivit den magiska låten, sa Gustav Egerstedt, ad på Saatchi & Saatchi, till Resumé i samband med att den nya filmen och låten presenterades.

Tvåa blev Daft Punks houseklassiker Harder, better, faster, stronger som användes i en Viasatkampanj. Bronset delades mellan On y va a la plage som användes för vaccinet Twinrix och Don’t you worry bout a thing från filmerna för IF Skadeförsäkring.

Joakim Söderqvist, frilansande ad:

– En klockren vinnare. Bara en sådan sak som att den rimmar ”handy med ”indoor bandy” gör det till en värdig etta.

Johan Gustafsson, ad, Berntzon Bylund:

– Den har alla parametrar. Den är drivande, har ett tydligt budskap och humor.

Sara Lindblom, producent, Palladium Film:

– Vi får höra något helt nytt här. Det är också ganska vågat att satsa på en så modern låt med tydlig MTV-känsla.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.