Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Bekräftat: Barcelonas arena byter namn till Camp Nou Spotify

Publicerad: 8 februari 2022, 08:44

Foto: Joan Monfort/AP

Under måndagens svep berättade Resumé om ryktena att fotbollsklubben Barcelonas hemmaarena Camp Nou byter namn. Nu är namnbytet bekräftat.


Ämnen i artikeln:

SpotifyFotbollSponsringNyheter

Under måndagen ryktades det om avtalet mellan Spotify och Barcelona. Nu är det bekräftat: från och med nästa säsong kommer den anrika stadion heta Camp Nou Spotify: det efter att Spotify ingått ett sponsringsavtal med klubben FC Barcelona. 

Enligt Radio Catalunya, RAC1, har man skrivit på ett avtal till ett värde av 280 miljoner euro de kommande tre åren, alltså omkring 90 miljeoner per säsong. Det motsvarar drygt 2,9 miljarder svenska kronor.

Förutom namnbytet till Camp Nou Spotify kommer Spotify-loggan pryda både dam- och herrlagets matchställ, samt synas på baksidan av träningsställen. 

Spotify tar över som tröjsponsor efter japanska e-handelsföretaget Rakuten, som prytt Barcelonas tröjor sedan 2016. Det avtalet var värt 55 miljoner euro per säsong, vilket totalt blev 220 miljoner euro. 

Spotifys sponsorskap av Barcelona underlättar mycket för klubben som tampas med stora ekonomiska problem. 

Enligt RAC1 är namnbytet klart, men det har ännu inte kommunicerats ut av FC Barcelona.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.