måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Brödernas vd om den kritiserade sponsorsdealen: ”Vi ville ha uppmärksamhet och och vi gillar den”

Publicerad: 20 januari 2023, 14:11

Brödernas Hockey och Väsby Hockey slås ihop och blir inför nästa säsong Brödernas Väsby.

Foto: Pressbild Brödernas

Hockeylaget Väsby IK heter numera Brödernas Väsby sedan restaurangskedjan gått in och sponsrat laget. Supportrar, journalister och även andra hamburgarekedjor har reagerat starkt efter beskedet. ”Jag tycker vi har hanterat det bra”, säger Brödernas vd Joakim Wiklander till Resumé.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

VP


Under onsdagen släpptes nyheten att Hockeyettan-laget Väsby Hockey skulle få ett nytt utseende, en ny målbild och inte minst ett nytt namn. Brödernas som sedan tidigare har ett lag i division tre, Brödernas Hockey, slår nu ihop Väsby Hockey och Brödernas Hockey och samarbetet drar i gång inför säsongen 2023/2024. 

Sammanslagningen har bemötts med en hel del kritik och har setts som ett försök från Brödernas håll att köpa sig en högre plats i seriesystemet. Men från Brödernas håll ser de inte på situationen som kritikerna gör och menar att man inte har hela bilden.

– Vi tycker att vi har varit tydliga. Vi försöker ge rätt fakta, men även om man ger rätt fakta så lyssnar de inte på den. De säger att vi har köpt en klubb och gått in och tagit över. Så är det inte. Vi följer 51-procentregeln, det är två ideella föreningar som går i hopp, säger Joakim Wiklander, vd för Brödernas till Resumé.

Väsby-lagets nya sponsor har inte bemöts helt med öppna armar. Från olika supporterklubbar har man uttryck sitt missnöje över beslutet och kommer till exempel sluta ha medlemserbjudande med Brödernas. 

Inför lanseringen fanns det redan en beredskap för att bemöta de reaktioner som nyheten skulle komma med. Och för Joakim Wiklander ser han inte kritiken som något slags misslyckande.

– Vi ville ha uppmärksamhet och sådan pr som kommer med något sånt här, och vi gillar den. Vi visar att vår strategi är bra. Jag tycker vi har hanterat det bra och vi har kunnat bemöta den mesta av kritiken och vi har fått chansen att berätta hur det är, säger Joakim Wiklander.

Några som inte var sena på att utnyttja kritiken mot Brödernas var den konkurrerande hamburgarekedjan Bastard Burgers. De lovar nu att aldrig göra samma sak till hemmaklubben Luleå Hockey. På deras sociala medier publicerades dem ett inlägg som ett slags svar på Brödernas-kontroversen. På bilden som är en form av post-it-lapp påminner Bastard Burgers sig själva att ”Försök aldrig köpa Luleå Hockey”. Det är Viggo Lindberg och Thobias Löfqvist från reklambyrån Oh My som står bakom Bastard Burgers inlägg.

Men för Joakim Wiklander är piken från konkurrenten inget som han lägger ner särskilt mycket energi på.

– Det visar bara på den uppmärksamheten det här har fått. Och att vi tänker lite ”outside-the-box”. Att vi är annorlunda och visar bara hur bra vi är. Jag tror att andra önskar nog att de hade tänkt på det först, säger Joakim Wiklander.

Bastard Burgers pik mot Brödernas köp av Väsby Hockey.

Foto: Pressbild Bastard Burgers

 

 

 

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev