Sponsring/Event
Cannes Lions-vinnaren klar för Content Day 2018
Publicerad: 24 oktober 2018, 11:26
Claire Carmichael, senior planner på The&Partnership, berättar på Content Day om den massiva contentkampanjen för Argos.
Det brittiska retailbolaget gjorde succé med "80 days of Argos". På Content Day berättar senior plannern Claire Carmichael om de viktigaste insikterna från den 80 dagar långa kampanjen.
"Want it today. Get it today". Att vara snabbare än snabb är målet för Sainsburys-ägda retailbolaget Argos.
Under sommaren i år vann byrån The&Partnership guld under reklamfestivalen Cannes Lions för en kampanj som marknadsförde Argos fast track-service. Mellan april och juli 2017 visade Argos 80 olika tiosekundersspotar som lyfter fram produkter som du kan få hem till dörren samma dag som du beställer dem.
Nu är Claire Carmichael, senior planner på Argos byrå The&Partnership, klar för Content Day, som arrangeras av Resumé och Swedish Content Agencies den 14 november. Rubriken på hennes föredrag: Att äga idag! De datadrivna insikterna bakom Argos 80 dagar långa kampanj.
– Att göra bara en kampanj är utmaning nog, men brittiska retail-kedjan Argos har gjort en om dagen, i 80 dagar. Som om inte det är häftigt nog är allt datadrivet, uträknat och förstärks av user generated content på ett smart och spänna sätt. Claire Carmichail har varit en av hjärnorna bakom kampanjen och det är så roligt att hon kommer och delar med sig av resultatet, och hur Argos lyckades, säger Madeleine Bäck, vd på Swedish Content Agencies och ansvarig för programmet.
Övriga programpunkter och talare som är klara för Content Day 2018:
• Följarna först: konsten att bygga en effektdriven contentorganisation – Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk
• Innehåll som engagerar och förenar kunder och medarbetare – Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS
• Konsten att bedriva effektivt insamlingsarbete – och inte tappa sina värderingar – Malin Cronqvist, verksamhetschef Help2Help
• Kommunikation som positiv förändringskraft – Johan Eriksson, extern kommunikationschef på Swedbank
• 72-timmarskampanjen – så fick Norrköpings kommun supergenomslag med krisberedskap – Maria Hultberg, kommunikationschef Norrköpings kommun.
Madeleine Bäck:
– Årets tema är effekt och jag är glad och stolt över att årets program konkret visar konkreta, användbara exempel på effekter i en stor del contentbranschen, från näringsliv till offentlig sektor. Där finns de snabba säljresultaten inom handel, där finns varumärkesförflyttningen inom banksektorn, där finns insamlingsverksamhet, resekommunikation och samhällsinformation. Content marketing och dess användningsområde är så varierande och det tycker jag verkligen att vi får fram i år.
Läs mer om Content Day och säkra dina biljetter här.