Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

De köper Minnesota Communications

Publicerad: 1 Februari 2017, 14:17

Från vänster: Andy Pimmeshofer, Pelle Mattisson, Jonas Cavallin, Christoffer Ramfors

2E Group, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, förvärvar Minnesota Communication AB. Minnesota kommer att ingå i affärsområdet event och blir ett systerbolag till Hansen. Köpessumman blir minst åtta miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

2EGroupMinnesota CommunicationEventbyråer

Med förvärvet av Minnesota Communications blir 2E Group den största aktören inom eventbranschen i Norden. Bolaget finansierar förvärvet med egna medel och köpeskillingen uppgår till åtta miljoner kronor, men det kommer förmodligen att bli högre än så i slutändan. Med en tilläggsköpeskilling som baseras på det förvärvade bolagets resultatgenerering kan priset gå upp i fall Minnesota levererar finansiellt de kommande åren..

Minnesota Communication grundades som en eventbyrå för 15 år sedan och bedriver idag verksamhet inom brand engagement. Minnesotas affärsidé är att skapa delaktighet och engagemang genom möten, upplevelser och digitala lösningar. Bolaget har genom åren genomfört ett stort antal uppdrag – allt från integrerade kampanjer till aktiveringar, galor och kickoffer – för kunder som Atea, ATG, Fastighetsbyrån, Försvarsmakten, HP, KTH, SEB och Skandia. Minnesota Communication AB omsatte 2016 cirka 75 miljoner kronor med ett rörelseresultat (EBIT) på cirka fyra miljoner kronor. Bolaget har 27 medarbetare och samtliga utgår från kontoret i centrala Stockholm.

– Minnesota har framgångsrikt tagit en spännande position inom eventbranschen med sitt fokus på Brand Engagement. När de nu kan agera inom vår upplevelsekoncern kommer vi tillsammans att kunna få full utväxling på bredden av kompetenser, geografisk spridning i Norden och etablerade kundrelationer. Genom detta förvärv tar vi nästa steg i vår expansionsplan, säger Pelle Mattisson, vd och koncernchef vid 2E Group i en kommentar.

– Minnesotas styrka är att ta tillvara engagemanget hos både medarbetare och kunder, såväl fysiskt som digitalt. För oss kommer det att passa perfekt att ingå i en upplevelsekoncern. Att skapa starka upplevelser är en central del i att förstärka budskap och engagera målgrupper, säger Andy Pimmeshofer, vd Minnesota Communication i ett uttalande.

Tillträdet sker den 1 februari 2017.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.