Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

”Det nya medielandskapet är den största utmaningen”

Publicerad: 25 november 2014, 08:16

Eva Ekeberg är nordisk maknadschef för Subway och vann förra året pris som bästa maknadschef i kategorin "snabbmat". I år är hon nominerad igen. – Det skulle såklart vara jättekul att vinna igen, men jag tror att det är dags för någon annan i år, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferSubway

Vad betydde det för dig personligen att vinna?

– Det är en stor ära att vinna det här priset som mäter effektiviteten i våra marknadsinvesteringar. Jag blir också väldigt stolt och glad. Sen är det ett kvitto internt för att vi prioriterar rätt beslut. Det skapar en stolthet i marknadsföringsgruppen som tillsammans med mig jobbar fram våra  marknadsaktiviter och en trovärdighet för mig som chef.

Hur skulle du säga att er marknadsföring utmärker sig?

– Vi har en mycket mindre budget än huvudkonkurrenterna, så det är viktigt för oss att vara konsekventa  i det kreativa arbetet och försöka stå ut genom att göra något lite annorlunda mot konkurrenterna. Men det krävs också en tydlighet då vårt varumärke fortfarande är relativt nytt för många.

Ni har satsat mycket i digitala kanaler, är det något ni kommer fortsätta med under nästa år?

– Vår målgrupp är både digital och mobil. Därför är det viktigt för oss att nå dem i de kanalerna. Vi kommer fortsätta att jobba med digitala kanaler som kommer bli en allt mer prioriterad kanal för oss och ta en större del i mediemixen. Men vi tittar också på hur de olika mediekanalerna bäst samverkar med varandra för att ge bäst resultat för försäljningen. Tv är dock fortfarande den kanalen för oss som snabbast bygger kännedom.

Vilka utmaningar står ni inför 2015?

– Den största utmaningen är såklart det nya medielandskapet och hur vi skall nå ut med vårt budskap till våra kunder och nå nya konsumenter.
Utmaningen är också hur vi kan mäta ROI på dessa medieinvesteringar, då mycket handlar om att bygga content och relationer med målgruppen.
Men också hur vi kan räkna hem det i försäljningen och trafiken till restaurangerna, vilket inte alltid är så lätt att sälja in internt.

Vilka egenskaper tycker du utgör en bra marknadschef?


– Att försöka vara en tydlig ledare som kan motivera och engagera min personal. Att jag har tid att ge feedback, beröm och finnas där för dem så att de kan växa och göra ett bra jobb. Utan ett fungerande teamarbete kommer vi ingenstans. Vi måste ha kul tillsammans på vägen mot målen. Det är viktigt med rak och enkel kommunikation där alla vågar säga vad de tycker. Att det finns tydliga mål och förväntningar med avstämningar av arbetet längs vägen. Sedan behöver man vara modig, lita på sin byrå och våga ta nya vägar för att nå ut i bruset.

Du är nominerad i år igen, vad tror du om dina chanser att vinna?

– Det skulle såklart vara jättekul att vinna igen, men jag tror att det är dags för någon annan i år. Det är hård konkurrans i snabbmatsbranschen. Så jag vill gärna lyckönska den som vinner i år!

Vinnarna utses på en gala på Berns den 27 november, vill du gå?
Boka biljett här
(Obs! Begränsat antal platser)

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.