Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Drömmen om ICA blev sann

Publicerad: 19 November 2014, 10:37

Förra årets vinnare blev Fredrik Kullberg som är marknadschef för Apotek Hjärat

Foto: Andreas Elgstrand

Förra året utsågs Fredrik Kullberg till Sveriges bästa marknadschef – i alla kategorier. I år är han för tredje året i rad nominerad i kategorin Apotek. För Resumé berättar han om varför nya ägaren ICA ligger honom extra varmt om hjärtat.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatFredrik KullbergSveriges Bästa Marknadschef

Vad betydde det för dig att vinna förra året?

– Det var fantastiskt roligt bådet för mig, mitt team och hela Hjärtat förstås – särskilt eftersom kriterierna bygger på effekt. Det var ett starkt erkännande att vi gjort något riktigt bra som gav extra energi och det märks att fler har fått upp ögonen för vårt fina arbete och spännande resa.

Apotek Hjärtat har ju blivit uppköpta av ICA, jag läste i en intervju med dig att du tidigare jobbat i en större ICA-butik och egentligen skulle ha blivit ICA-handlare. Det var ju nästan lite profetiskt, hur tänker du om det nu när du blir en form av ICA-handlare?

– Ja, det stämmer. Att det blev ICA gör det personligen lite extra roligt med tanke på min bakgrund, men utöver det är det ju en urstark ägare med ett fantastiskt varumärke. I sak är det fortfarande en apoteksverksamhet som ska utvecklas vidare, även om vi säkert kommer att kunna ta del av de styrkor ICA har i sin verksamhet. Kombinationen tror jag kan bli fantastisk.

Hur skulle du säga att Apotek Hjärtats marknadsföring utmärker sig?

– Vi har ett tydligt svartvitt manér med ett personligt anslag som har börjat sätta sig. Utöver det strävar vi efter att alltid göra reklamen ”pratbar”, vilket kan göras i både stort och smått. Det mest lyckade exemplet under året är lanseringen av vårt egna märke Apolosophy, där tunnelbanereklamen "Blowing in the wind" fick en enorm spridning och uppmärksamhet. I övrigt är det hårt arbete och teamwork som gäller där vi maximerar kampanjernas synlighet i både köpta, egna och förtjänade kanaler, utifrån varje kanals styrkor och förutsättningar.

Du är ju nominerad i år igen, vad tror du om dina chanser att vinna?

– Hoppas kan man alltid, men det blir nog svårt. Vi har vunnit två år i rad i kategorin Apotek och förra året vann vi även totalt i alla kategorier. Det blir nog svårare nu när vi ligger på en högre nivå. Vi är ändå supernöjda med året som gått och har en fortsatt mycket bra utveckling.

Sveriges bästa marknadschef 2014 avgörs den 27 november på Berns. Vill du gå? Boka biljett här

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.