Sponsring/Event
Efter virtuella fashion week - Absolut tar Coachella till metaversum
Publicerad: 19 april 2022, 11:40
Absolut Vodka har de senaste tio åren varit huvudsponsor till en av världens kanske kändaste festivaler, Coachella i Kalifornien. I år har vodkaproducenten tagit festivalen till metaversum med kampanjen Absolut Land.
Roland-Philippe Kretzschmar, som är global chef för digital marknadsföring på Absolut, menar att det är första delen i deras resa i metaversum. Detta genom att köpa ”mark” i den virtuella Decentraland, där varumärken som Adidas och Samsung också har närvarat och där ett virtuellt fashion week, med märken som Dolce & Gabbana och Tommy Hilfiger, har hållits. Utrymmet kan komma att nyttjas även framåt, säger Kretzschmar.
– Den marken som vi köpt på Decentraland kommer vi kunna skapa aktiveringar på även framåt.
I år var Swedish House Mafia huvudakt på festivalen och även här har Absolut ingått ett samarbete. Spelningen gick att se via Absolut Land i metaversum, och dessutom har man gemensamt tagit fram drinkar inspirerade av bandets nya album.
I Coachella-kampanjen har man också tagit fram så kallade Wearables tillsammans med designern Susan Alexandra. ”Kläderna” är gratis men kräver att man antar vissa utmaningar eller postar inlägg på sociala medier, skriver Forbes.
Första Coachella-helgen var under påsk, 15-17 april, och sker även i en andra tappning den 22-24 april. Festivalen är känd för både musiken och modet och är ett populärt event för influencers.