Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Ekonomiska museet JO-anmäls efter sponsoravtal med Swedbank

Publicerad: 10 mars 2021, 10:43

Cecilia von Heijne är museichef på Ekonomiska museet - Kungliga myntkabinettet.

Foto: Erik Lernestål/Press

För 15 miljoner kronor får Swedbank bland annat fungera som rådgivare och bollplank åt Ekonomiska museet – något som enligt kritiker kan påverka oberoendet. Nu har tre personer JO-anmält museet.


Ämnen i artikeln:

SwedbankEkonomiska museet

Det statliga Ekonomiska museet - Kungliga myntkabinettet har sedan förra hösten ingått ett sexårigt avtal med Swedbank, där de i utbyte mot 15 miljoner kronor bland annat får agera som museets bollblank och rådgivare. De får även ta fram en mobil utställning tillsammans med museet, och ha sin logga synlig på hemsida och i sociala medier. 

Frågan huruvida det är rätt som statlig verksamhet att teckna ett sponsringsavtal med ett företag har blossat upp efter att Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, kritiserat samarbetet och sagt att det kan vara olagligt. 

– Man uppfyller inte kravet på opartiskhet i regeringsformen när man låter sig finansieras av en aktör och samtidigt låter den få så stort inflytande på verksamheten, säger Olle Lundin till Kulturnytt

I intervjun säger han även att han tror att JO skulle kritisera museet om någon skulle göra en JO-anmälan. 

Nu har tre privatpersoner gjort slag i saken, och skickat in varsin anmälan av museet och i två fall mot museichef Cecilia von Heijne. Det rapporterar Nyhetsbyrån Siren. 

”Jag menar att offentliga institutioner, i synnerhet statliga museer, har ett stort ansvar för oberoende och trovärdighet som mötesplats och kunskapsförmedlare i samhället. Genom att associera sig med en sponsor underminerar museet sitt anseende och jag menar att de ansvariga tjänstemännen på myndighet och museum, och inblandade beslutsfattare som granskat och godkänt avtalet, i det här fallet gör skada på både myndigheten Statens historiska museer och på Ekonomiska museet”, skriver en anmälare. 

Museichef Cecilia von Heijne menar å sin sida att opartiskheten garanteras genom en formulering i kontraktet som innebär att museet alltid har sista ordet i allt innehållsarbete. 

– Samarbetet med Swedbank bottnar i gemensamma intressen och mål, att verka för ekonomisk folkbildning i hela landet och att öka intresset hos barn och unga för frågor som rör ekonomi. Vi är glada över samarbetet som ger oss ytterligare kraft att nå ut brett och utveckla vår verksamhet, sade Cecilia von Heijne i det pressmeddelande som skickades ut i augusti i samband med att samarbetet blev officiellt. 

Men det kritiserade avtalet med Swedbank är inte det enda som väcker känslor hos allmänheten. Senast i höstas fick museet motta kraftig kritik mot sitt namnbyte och nya visuella identitet. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

SwedbankEkonomiska museet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.