Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Färre annonser = framgångsrik marknadschef

Publicerad: 19 november 2014, 15:16

Förra året utsågs SEB:s Viveka Hirdman-Ryrberg till Årets bästa marknadschef i kategorin banker. Hennes framgångsrecept är färre annonser och mer dialog.


Ämnen i artikeln:

SEBSveriges bästa marknadschefer

– Den största utmaningen 2015 är det förändrade medielandskapet. Det påverkar oss på många sätt. Hur når vi ut i bruset som pågår hela tiden?

Den frågan ställer sig Viveka Hirdman-Ryrberg kommunikationsdirektör på SEB.

Och svaret är att ytterligare minska på den traditionella annonseringen nästa år, liksom under åren före.

I stället satsar SEB på dialog via den egna bloggen Green Room där experter kommunicerar direkt med kunderna, samt på en rad samarbeten runt olika mötesplatser där banken möter entreprenörer och småföretagare på plats.

– Vi delar med oss av kunskap, säger Viveka Hirdman-Ryrberg om det som utmärker bankens marknadsstrategi.

I grund och botten står bankens värderingar både för kommunikationen utåt och för det interna arbetet med företagskulturen.

– Det kan låta som klyschor och väldigt generella begrepp men vi använder dem, just för att de har en viss innebörd för oss, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.

För marknadsföringen betyder värdeordet professionalism att man delar med sig av bankens kunskap och ordet engagemang tolkas som att verkligen förstå kunderna. Ömsesidig respekt leder bland annat till att banken interagerar med kunder och kontinuitet innebär att vi inte bara ska lära av tidigare kunskaper utan även ständigt utmana, enligt Viveka Hirdman-Ryrberg.

Hon är nominerad till Sveriges bästa marknadschef även i år.

Vinnarna utses på en gala på Berns den 27 november, vill du gå? Boka biljett här (Obs! Begränsat antal platser)

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.