Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Fotbolls-VM:s storsponsorer sitter still i båten trots massiva kritiken

Publicerad: 18 november 2022, 14:31

Foto: Bilder i montage hämtades från: AP Photo/Hussein Sayed, AP Photo/Andy Wong, Rungroj Yongrit/Pool Photo via AP, Matias J. Ocner/Miami Herald via AP, AP Photo/Kamran Jebreili.

12 år av avslöjanden och protester har inte avskräckt varumärken som Adidas, Coca-cola och Visa från att stå vid Fifa och Qatars sida. Samtidigt är det kinesiska företag som står för de största investeringarna under mästerskapet. Resumé sammanfattar varumärkena som tar störst plats, nedslagna försök till bojkott och vilka som trots allt har dragit sig ur.

Ämnen i artikeln:

NyheterFotbolls-VM

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Varumärken brukar inte gilla skandaler och en växande trend är att annonsörer fäller hellre än friar när en samarbetspartner hamnat i blåsväder. När det gäller fotbolls-VM i Qatar verkar den kommersiella potentialen tydligt övertrumfa risken att dra sitt anseende i smutsen. För mästerskapet, arrangören Fifa och Qatar verkar i hög grad ha överlevt cancelkulturen.

Hela arrangemanget har varit omtvistat under de 12 år som har följt beslutet att låta ett land som kränker mänskliga rättigheter och utan fotbollskultur bli värdland för turneringen. Landet saknar därtill demokratiskt styre och tusentals migrantarbetare har enligt uppgift dött i Qatar sedan 2010. Manlig homosexualitet är förbjuden medan HBTQ-personer möter allvarlig diskriminering och olika juridiska hinder. Och det stannar inte där. Sedan Qatar fick VM 2010 har mer än hälften av de 22 medlemmarna i FIFA:s verkställande kommitté som röstade för Qatar antingen varit inblandade i eller utredda för påstådd korruption.

Det internationella fotbollsförbundets FIFA:s president Gianni Infantino säger att organisationen förväntar sig att fem miljarder människor världen över kommer att titta på turneringen, en siffra som med marginal överträffar det tidigare rekordet på 3,5 miljarder tittare som såg Ryssland 2018. Med andra ord handlar det om ett fönster mot världen som saknar motstycke. 

Sedan VM 2018 i Ryssland har också mycket lite förändrats vad gäller officiella VM-sponsorer. Vid sidan av Adidas och Coca-Cola sitter Hyundai-Kia, Qatar Airways, Visa, Wanda Group, Anheuser-Busch InBev, Hisense, McDonalds, Mengniu Dairy och Vivo alla kvar i båten sedan förra upplagan.

Tre ytterligare officiella sponsorer har adderats till listan sedan 2018: mjukvaruföretaget Globant, det indiska utbildningsteknikföretaget Byju's och Crypto.com, som ligger i linje med fotbollens växande omfamning av kryptovalutasektorn. Sponsorerna listas på Fifas hemsida.



Enligt AlJazeera står kinesiska företag för den största andelen av sponsorintäkterna för VM. De kinesiska sponsorerna spenderar 1,4 miljarder dollar i samband med mästerskapet medan amerikanska bolag lägger 1,1 miljarder. Investeringen går i linje med viljan för kinesiska företag att bygga global kännedom. Presidenten Xi Jinping har tidigare uttryckt sin ambition om att landet ska bli en maktfaktor inom fotbollen senast 2025. 

Med det sagt har sponsorer som Fly Emirates, Coca-Cola, Sony, Adidas och Visa alla utryckt oro inför Qatar 2022. I slutändan var det dock bara Sony och Fly Emirates som klippte banden med FIFA, detta skedde redan 2014. Det rapporterar Deutche Welle

”Den negativa tonen i den offentliga debatten kring FIFA för tillfället är varken bra för fotbollen eller för FIFA och dess partners”, sa Adidas då.

Adidas, AB InBev, Coca-Cola och McDonalds har alla uttryckt stöd för migrantreformer och kompensation till arbetare i Qatar. 

I regel tecknar sponsorer långsiktiga avtal med FIFA, ofta handlar det om en kontraktstid på 8 eller 16 år.  Adidas, Anheuser-Busch InBev, Coca-Cola och Visa har alla förnyat sina befintliga avtal åren efter att Qatar som värdland och skandalerna i Fifa uppdagades. Hyundai förnyade sitt nuvarande avtal bara några dagar innan 2022-värden tillkännagavs.

Motståndet


När det kommer till varumärken som sponsrar lag som deltar i VM, snarare än till Fifa, förekommer protester. Under perioden inför VM har flera belgiska och holländska sponsorer uttryckt kritik mot mästerskapet. ING, som sponsrar det holländska laget, säger att de inte kommer att delta i turneringen och att de inte kommer att göra några specifika marknadsföringskampanjer för VM. Tjänsteföretaget GLS, som sponsrar det belgiska landslaget sedan 2011 deklarerade tidigt att de inte kommer genomföra några kampanjer i samband med VM och hänvisar till situationen för migrantarbetarna.

Hummel, som levererar Danmarks matchtröjor, har gjort ett liknande drag genom att ”tona ner” sina logotyper på de danska tröjorna, vilket gör att varumärket knappt syns. Därtill har Hummel tagit fram en svart tredjetröja för att symbolisera sin kritik. 

Det danska fotbollsförbundet hade också ytterligare planer om protester. Landslagets sponsorer hade gått med på att låta sina logotyper bli ersätta av kritiska budskap om Qatar, ett grepp som fick rött ljus av Fifa. Skulle danskarna bryta mot Fifas regler riskerar laget poängavdrag i turneringen, skriver The Guardian. Noterbart är att ett av budskapen som förbjöds av Fifa var ”Human rights för all”.

Under 2010-talet har vi sett flera varumärken som tagit ställning för HBTQ-rättigheter med olika initiativ. Fem av dessa väljer samtidigt att sponsra VM: Adidas, Coca-cola, Budweiser, Hyundai och McDonald's. Så här sade den sistnämnda om sitt sponsorskap i ett officiellt uttalande tidigare under hösten:

– Vi tror att opinionsbildningen kring VM i Qatar har lett till positiv förändring när det gäller mänskliga rättigheter, inklusive säkerhet och arbetstagares rättigheter, i värdlandet. Men vi inser också att det finns mer att göra för att säkerställa att VM lämnar ett positivt arv i Qatar.

Men det finns andra som tar tydligare ställning mot Qatars förtryck av HBTQ-personer. Englands kapten Harry Kane och lagkaptenerna från nio andra europeiska nationer kommer att bära regnbågsfärgade armband under hela turneringen med budskapet ”OneLove”.



Parallellt med varumärkenas mångmiljonsatsningar på mästerskapet pågår flera initiativ som uppmanar till bojkott i sociala medier. Ett av de mest uppmärksammade är Football blackout for human rights, bakom kampanjen ligger den tyska organisationen Loud against nazis. 

Enligt data från Statista har kritiken mot mästerskapet inte lyckats få genomslag hos brittiska fotbollsfans. 

 

Ambassadörerna

David Beckham, tidigare lagkapten för det engelska landslaget och stilikon sedan 20 år tillbaka har mött hård kritik som en av Fifas ambassadörer för VM i Qatar. Sammanlagt ska den förre spelaren ha fått 150 miljoner pund av Qatar. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


I en promotionfilm inför mästerskapet skickar stjärnan ett meddelande i Doha, att det är dags för den unga lokalbefolkningen att drömma. Beckham har det senaste året mött kritik och många bedömare anser att Qatar köpt honom för att tvätta varumärket.

I november 2021, exakt ett år före VM, bjöds Manchester Uniteds tidigare målvakt Peter Schmeichel in till Qatar. När svenska Fotbollskanalen sedan ställde frågor om hur han såg på hur migrantarbetare behandlas i landet blev han irriterad och konfrontativ.

I veckan stod det klart att dansken, tillsammans med en rad andra tidigare fotbollsstjärnor ingår i Bein Sports expertteam. Mediehuset är ett dotterbolag till tv-mediekoncernen Al Jazeera som både är grundat och ägs av Qatars statliga investeringsfond. Nu vill han inte svara på danska mediers frågor om mästerskapet. I samma team ingår tidigare stjärnor som Kaka, Alessandro Del Piero, John Terry, Gary Neville och David Villa.

Den tidigare italienska landslagsmittfältaren Andrea Pirlo spelade på torsdagen huvudrollen i en ny global kampanj av Qatar Tourism med titeln ”Ingen fotboll. Inga problem.” 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev