Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Från marknadschef till vd

Publicerad: 21 november 2014, 08:12

Marie Lindqvist vann förra året Sveriges bästa marknadschef i kategorin ”Resor”.

Foto: Andreas Elgstrand

Förra året vann Marie Lindqvist Sveriges bästa marknadschef i kategorin ”Resor”. Då var hon marknadschef för Apollo. Nu har hon lämnat tjänsten för en vd-post på Stockholm Globe Arenas. För Resumé berättar hon om vad vinsten betytt och vad hon tror är hemligheten bakom att vara en bra marknadschef.


Ämnen i artikeln:

ApolloSveriges bästa marknadschefer

Vad betydde det för dig att vinna förra året?

– Det var väldigt roligt att bli uppmärksammad för det resultat som vi lyckades åstadkomma under 2013. Eftersom utnämningen är baserad på mätningar av marknadsföringens effektivitet i förhållande till investeringar så kändes det extra kul.

Gjorde det att du fick några nya jobberbjudanden?

– Inte direkt som en konsekvens av utmärkelsen, men det är naturligtvis en fin merit som jag är stolt över.

Under åren 2006 till 2012 var Marie Lindqvist marknadschef för Stockholm Globe Arenas. Hon lämnade tjänsten för att bli nordisk marknadschef för Apollo. Nu är hon tillbaka på Stockholm Globe Arenas – den här gången som vd.

– Jag fick en förfrågan att återvända till min förre arbetsgivare Stockholm Globe Arenas för att axla rollen som vd, en fantastisk möjlighet som jag inte behövde lång tid att fundera över.

Vad utgör en bra marknadschef tycker du?

– Jag tror att det är viktigt att ha förmågan att få hela organisationen att se marknadsföringens roll för företagets framgång genom att koppla strategier och mål till konkreta resultat. Men en bra marknadschef måste också vara genuint intresserad av sin kund, våga prova nya vägar och inte tappa modet när man stöter på motgångar.

Vinnarna utses på en gala på Berns den 27 november, vill du gå?
Boka biljett här
(Obs! Begränsat antal platser)

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.