Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Fredric Karén: Så blir framtidens digitala annonser

Publicerad: 3 April 2018, 14:52

SvD ökade antalet digitala prenumerationer kraftigt i fjol – trots det sjönk de digitala intäkterna. Den nyblivne publishern tror på nya annonsformat. – Ett intäktsben klarar inte att försörja en så pass stor redaktion, säger Fredric Karén.


Förra året ökade Svenska Dagbladet antalet digitala prenumerationer med 40 procent till 63 000, enligt siffror från TS. Ett välkommet besked för en tidning med några tuffa år bakom sig.

Uppgiften att förvalta den här affären ligger på Fredric Karén. I januari blev han publisher med resultatansvar efter att ha varit chefredaktör sedan 2013. Men delar som annons- och prenumerationsförsäljningen direktrapporterar inte till honom.

– Det ger mig förhoppningsvis mer tid och kraft att lägga på journalistik, säger han.

Nu finns en digital betalningsvilja för journalistik som inte fanns när SvD satte upp sin betalvägg 2013, konstaterar han och menar att intresset för traditionella nyhetsvarumärken har ökat. Efter presidentvalet i USA 2016 har bland annat New York Times fått en rejäl skjuts.

– Mycket tyder på att vi nu ser en återkomst för klassisk nyhetsjournalistik också i Sverige. Jag tror att effekten kommer att bli tydligare ju närmare riksdagsvalet vi kommer, beroende på hur många fake news-skandaler eller påverkanskampanjer vi får se.

Innehållet driver affären och olika typer av material gör olika jobb, har han lärt sig. Artikelserier om hälsa och forskningsrön som ligger nära läsarnas vardag, liksom fördjupande nedslag med tydliga vinklar, konverterar bra.

– Det kan vara artiklar som ”Fem skäl till varför Kina vill ta över världen”, eller bakgrunden till konflikten i Syrien.

För att skapa engagemang hos läsare som redan prenumerar används en annan typ av material som quiz, tips och guider i privatekonomi.

Trots fjolårets tillväxt i digitala abonnemang sjönk de digitala intäkterna några procent för att landa på 182 miljoner kronor.

En utmaning för många tidningar är att behålla banneraffären. Sidvisningslogiken gör att tidningar med betalvägg har brantare motlut.

– Det är en förutsättning för att kunna utveckla och finansiera vår verksamhet på sikt. Ett intäktsben klarar inte att försörja en så pass stor redaktion som vi ändå har.

Fredric Karén skissar på hur den digitala annonsaffären kan utvecklas. För den exklusiva och lojala målgruppen inloggade läsare skulle annonsörerna kanske vara villiga att betala ett högre styckpris.

– Jag vill nog tro att vi inom ett par år, kanske tillsammans med DN och andra morgontidningssajter, kan hitta sådana format. På premiumsajterna kanske vi går mot större men färre format som är snyggare och bättre integrerade än dagens traditionella banners.

Fredric Karén är en av talarna på Nordic Media Insights den 12-13 juni. Läs mer om konferensen och boka din biljett här.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.