Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Hon är landets bästa marknadschef

Publicerad: 17 Oktober 2012, 15:44

Marita Bertilsson på Specsavers är Sveriges bästa marknadschef 2012

Specsavers fanns inte ens på den svenska marknaden för sju år sedan. 2012 har glasögonens IKEA 112 butiker i landet och flåsar det konkurrenten som tidigare var marknadsdominerande i nacken. Specsavers Marita Bertilsson är Sveriges bästa marknadschef 2012.


Ämnen i artikeln:

SpecsaversSveriges bästa marknadscheferMarita Bertilson

Det var utmanarna från den brittiska ön Guernesey som påbörjade pris- och reklamkriget på den svenska glasögonmarknaden.

När Specsavers startade sitt intåg i Sverige i början av 2000-talet märkte de att det fanns mycket att göra. Sedan etableringen på den svenska marknaden 2004 har man revolutionerat branschen.

Strategin var aggressiv och man började snabbt utmana marknadsledande Synsam och den näst största aktören Synoptik. Sedan dess är optikerna relativt stora annonsörer.

– Det är en otroligt spännande bransch. Tidigare har den kunnat upplevas som lite teknisk och funktionell, som att det bara handlar om synförhöjning. Men jag tror vi bidragit till att glasögon i dag också ses som en accessoar. Själv har jag nio par glasögon, men tycker ändå jag har för få, säger Marita Bertilsson årets vinnare av Resumés pris Sveriges bästa marknadschef 2012.

Hon mottog priset under Resumés event "Sveriges bästa marknadschefer" på Berns i Stockholm i kväll.

Marita Bertilsson blev marknadschef för Specsavers i mars 2011. Hennes företrädare Anders Zanton gick då till samma jobb på den nya svenskägda konkurrenten Smarteyes.

Hon hade då varit elva år på Göteborgs Kex i olika marknadsfunktioner, men slutade där 2008. Sedan Marita Bertilsson kom till Specsavers har hon märkt att reklam- och priskrigets har mättats något.
– Reklamfajten mellan de stora optikkedjorna har lugnat sig något sedan höjdpunkten runt 2010, men reklamtrycket är fortsatt högt.

Läs hela intervjun med Marita Bertilsson i morgondagens papperstidning av Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.