Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sponsring/Event

Jackpott för Djurgårdens sponsor efter SM-guldet

Publicerad: 4 November 2019, 15:46

Barilla gick in som ny sponsor till Djurgården Fotboll – bara två veckor innan SM-guldet.

Foto: Pressbild / Djurgården Fotboll / Barilla

Djurgårdens allsvenska vinst innebär värdefull exponering för klubbens sponsorer – inte minst för Barilla som gick in som ny partner för endast två veckor sedan. Daniel Malmgren, affärsområdesansvarig på Djurgården Fotboll, berättar för Resumé hur klubben ska maxa vinsten affärsmässigt.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelAdidasTele2StadiumAllsvenskanDjurgården Fotboll

I lördags vann Djurgården SM-guld efter en dramatisk avslutning på den allsvenska finalen. Djurgården firade guldet tillsammans med tusentals supportrar och festen fortsatte långt in på lördagsnatten. 

Men vinsten är inte bara en guldfest för laget och supportrarna, utan minst lika mycket för Djurgårdens många sponsorer. Huvudpartners är Prioritet Finans, Adidas, Erlandsson, NRC Group, Stadium, Sundström, Svenska Spel, Tele 2 och Volkswagen, som tack vare SM-guldet kan glädjas åt extra exponering. Därtill kommer en mängd officiella partners, premiumpartners samt ett affärsnätverk bestående av upp emot 50 företag. 

– Sportslig framgång är alltid viktigt ur aspekten att det innebär att vi syns mycket och får mycket medietid som annars inte går att köpa. Den delen är viktig för de partners som letar exponering och anknytning till Djurgården. Men allting beror på vad partnern har för målgrupp och vad de vill nå ut med, säger Daniel Malmgren, affärsområdesansvarig på Djurgården Fotboll, till Resumé. 

– Idag försöker vi skapa affärsområden som ligger utanför det sportsliga, eftersom sportsliga framgångar inte är någonting man kan räkna med. Det är grädden på moset. Vi säljer inför säsong, så den här vinsten är såklart perfekt för oss inför 2020. Vi kommer bygga vidare, omförhandla med parters och hitta nya paketeringar där vi anpassar oss till den nya verkligheten, fortsätter han. 

LÄS MER: ”Lista: Klubbarna som är störst på sociala medier i Allsvenskan”

Särskilt glädjande kanske Djurgårdens allsvenska vinst är för Barilla. Det italienska livsmedelvsföretaget gick nämligen in som ny sponsor till både herr- och damlaget inom Djurgården Fotboll för endast två veckor sedan. Den 17 oktober annonserades det nya partnerskapet och redan tre dagar senare stod Barilla matchvärd till mötet mellan Djurgården och Piteå på Stockholms Stadion i OBOS Damallsvenskan. 

Under seriespurtens matcher för herrlaget i Allsvenskan syntes Barilla bland annat på matchshortsen. 

– I och med att vi jobbar så pass seriöst med partnerskap har vi märkt att vi numera lockar en annan typ av företag, som är internationella och har en annan typ av framtoning. Jag tror inte att Barilla hade hoppat på så här sent i serien om vi inte hade legat bra till, men ett sådant här företag passar oss som handen i handsken och det har tagits emot väldigt bra av våra supportrar. Vi har sett hur supportrar lagt upp bilder i sina sociala medier där de suttit i Djurgårdentröjor med Barillaprodukter, säger Daniel Malmgren. 

En viktig faktor som Djurgården Fotboll märkt lockar och tilltalar partners är att man har både ett dam och herrlag som spelar i högsta serierna, vilket man är ensam klubb om att ha i dagsläget. 

– Det har traditionellt varit mycket inhemska företag som gått in i svensk fotboll, men jag tror vi kommer se mer internationella spelare på väg in på den svenska marknaden. En liten investering i en svensk klubb kan ge ett massivt utfall jämfört med att gå in i en klubb i Europa som kostar enormt mycket.

Hur ska ni jobba för att maxa den här vinsten sponsringsmässigt?
– Vi kommer jobba mot befintliga partners, titta på att förlänga avtalen även om de inte går ut i år och se till att surfa på framgången när vi nu också får spela i Europa (nästa säsong väntar kval till Champions League, red. anm.) Men vi kommer även jobba med att hitta nya paketeringar givet det läge vi har i dag. Vi behöver ha något att sälja på den framgång vi har. Just nu jobbar vi mycket med att visa upp våra spelare i andra kontexter än vad folk är vana vid – vilket blir extra intressant när de är så här heta – och på så vis hitta nya rättigheter att sälja på. Annars är det lätt att man fastar i den med traditionella typen av partnerskap. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.