Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Sponsring/Event
Publicerad: 23 Februari 2021, 13:43
Ahmed Abdirahman har grundat av Järvaveckan.
Foto: Press
Pr-byrån Prime, Gullers Grupp och Delta Studios är alla med när årets Järvavecka stöps om i digital form.
Den numera årliga folksamlingen på Spånga IP i juni ska i år göras om till en digital upplaga, där samtal, intervjuer och vimmel sker på smittsäkert avstånd. Med exakt 100 dagar kvar till eventet uppmärksammar stiftelsen The Global Village, som arrangerar folkfesten, att årets upplaga blir av – och att det tar fasta på temat kring just siffran 100.
– Vi vill berätta om det här redan 100 dagar innan för att tända ett ljus i mörkret, och ge möjligheten till besökare att förbereda sig, säger Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan och vd på The Global Village.
Järvaveckan Live kommer att bestå av 100 timmar direktsända samtal, möten och underhållning från en studio i Rinkeby. Innehållet knyter samtidigt an till att det i år är 100 år sedan Sverige spikade allmän och lika rösträtt.
– Och vad kommer hände de kommande 100 åren, hur kommer vår demokrati att se ut? Programmet kommer som alltid knyta an till politiska frågor. Det nya i år är formatet, som kommer att vara helt digitalt, säger Ahmed Abdirahman.
För att lyckas med genomförandet tar politikerveckan bland annat hjälp av PR-byrån Prime, som utvecklar kommunikationen kring eventet. För produktionen står Emmynominerade produktionsbolaget Delta Studios, och kommunikationsbyrån Gullers Grupp har utvecklat en ny grafisk profil som en del av ett arbete åt The Global Village.
Livesändningen kommer att ske med en egen hemsida som utgångspunkt. Därtill planerar Järvaveckan att finnas på andra plattformar, men vilka det blir återstår att se.
En av de stora utmaningarna framöver är nu att ta reda på hur de bäst kan paketera sitt innehåll för att nå ut till så många som möjligt.
– Det är inte kul att bara titta på en skärm om inget händer. Just nu arbetar vi med interaktionen i sändningen. Vi vill bjuda in tittarna till debatten och vi vill kunna göra nedslag från olika platser och orter, intervjua deltagare... ja, mer detaljer om det ska vi återkomma med. Järvaveckan har sedan 2019 varit Sveriges största politikevent rent publikmässigt. Jag tror starkt på att det här kommer att stärka vår ställning, när digitaliseringen gör att fler personer kan inkluderas och nås.
Grundades 2016 av Ahmed Abdirahman och den ideella Stiftelsen The Global Village, en partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse med hemvist i Hjulsta, Stockholm. Syftet är att minska avståndet mellan politiker och medborgare.
Den senaste Järvaveckan, 2019, slog eget publikrekord på 53 000 besökare.
Arbetsgrupp Järvaveckan:
Filip Adamo, Projektledare
David Lilja, Webb
Håkan Durmér, Aktivering
Ahmed Abdirahman, Grundare Järvaveckan
Arbetsgrupp Prime:
Louise Moberg, Creative Director
Christoffer Lind, Art Director
Daniel Wahlström, PR-specialist
Emma Björnwall Åström, Copywriter
Marcus Bjellder, Production lead
Sofie Wikander, Strateg och KAM
Delta Studios
Ida Ahlberg, projektledare
Johan Andersson, exekutiv producent:
Mathias Gurestam, redaktör