Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Järvaveckan görs om till digital livesändning: ”Kommer stärka vår ställning”

Publicerad: 23 Februari 2021, 13:43

Ahmed Abdirahman har grundat av Järvaveckan.

Foto: Press

Pr-byrån Prime, Gullers Grupp och Delta Studios är alla med när årets Järvavecka stöps om i digital form.


Ämnen i artikeln:

JärvaveckanPrimeGullers Grupp

Den numera årliga folksamlingen på Spånga IP i juni ska i år göras om till en digital upplaga, där samtal, intervjuer och vimmel sker på smittsäkert avstånd. Med exakt 100 dagar kvar till eventet uppmärksammar stiftelsen The Global Village, som arrangerar folkfesten, att årets upplaga blir av – och att det tar fasta på temat kring just siffran 100. 

– Vi vill berätta om det här redan 100 dagar innan för att tända ett ljus i mörkret, och ge möjligheten till besökare att förbereda sig, säger Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan och vd på The Global Village. 

Järvaveckan Live kommer att bestå av 100 timmar direktsända samtal, möten och underhållning från en studio i Rinkeby. Innehållet knyter samtidigt an till att det i år är 100 år sedan Sverige spikade allmän och lika rösträtt. 

– Och vad kommer hände de kommande 100 åren, hur kommer vår demokrati att se ut? Programmet kommer som alltid knyta an till politiska frågor. Det nya i år är formatet, som kommer att vara helt digitalt, säger Ahmed Abdirahman.  

För att lyckas med genomförandet tar politikerveckan bland annat hjälp av PR-byrån Prime, som utvecklar kommunikationen kring eventet. För produktionen står Emmynominerade produktionsbolaget Delta Studios, och kommunikationsbyrån Gullers Grupp har utvecklat en ny grafisk profil som en del av ett arbete åt The Global Village. 

Livesändningen kommer att ske med en egen hemsida som utgångspunkt. Därtill planerar Järvaveckan att finnas på andra plattformar, men vilka det blir återstår att se. 

En av de stora utmaningarna framöver är nu att ta reda på hur de bäst kan paketera sitt innehåll för att nå ut till så många som möjligt. 

– Det är inte kul att bara titta på en skärm om inget händer. Just nu arbetar vi med interaktionen i sändningen. Vi vill bjuda in tittarna till debatten och vi vill kunna göra nedslag från olika platser och orter, intervjua deltagare... ja, mer detaljer om det ska vi återkomma med. Järvaveckan har sedan 2019 varit Sveriges största politikevent rent publikmässigt. Jag tror starkt på att det här kommer att stärka vår ställning, när digitaliseringen gör att fler personer kan inkluderas och nås. 

Järvaveckan

Grundades 2016 av Ahmed Abdirahman och den ideella Stiftelsen The Global Village, en partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse med hemvist i Hjulsta, Stockholm. Syftet är att minska avståndet mellan politiker och medborgare.

 

Den senaste Järvaveckan, 2019, slog eget publikrekord på 53 000 besökare. 

Arbetsgrupper

Arbetsgrupp Järvaveckan:

Filip Adamo, Projektledare

David Lilja, Webb

Håkan Durmér, Aktivering

Ahmed Abdirahman, Grundare Järvaveckan

 

Arbetsgrupp Prime:

Louise Moberg, Creative Director

Christoffer Lind, Art Director

Daniel Wahlström, PR-specialist

Emma Björnwall Åström, Copywriter

Marcus Bjellder, Production lead

Sofie Wikander, Strateg och KAM

 

Delta Studios

Ida Ahlberg, projektledare

Johan Andersson, exekutiv producent:

Mathias Gurestam, redaktör

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.