Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Lars-Johan Strands tips till marknadscheferna

Publicerad: 24 April 2015, 09:42

Lars-Johan Strand

Foto: Andreas Elgstrand

På Resumés Marknadschefsforum berättade Clas Ohlsons marknadsdirektör om behovet att väcka medarbetarnas passion. –Passion är att vara fysiskt utmattad men spirituellt upplyft, säger Lars-Johan Strand.


Ämnen i artikeln:

Lars-Johan StrandH&MClas OhlsonStadium

När det i morse var dags för Resumés Marknadschefsforum delade talarna med sig av sina erfarenheter som marknadschefer. Lars-Johan Strand berättade för publiken om hur man lyckas som morgondagens marknadschef och om vikten att leda kreativt i tider av förändring.

Vägen till framgång är genom konstant förflyttning och nyckelorden man måste arbeta efter är passion, nyfikenhet och vilja, konstaterar Lars-Johan Strand.

–I en digital era måste vi driva förändring trots att det gör ont, säger han.

Lars-Johan Strand var en av flera som etablerade H&M i Asien. Därefter blev han marknadschef på Stadium. När han lämnade det uppdraget sa han att han "aldrig mer vill driva förändringsarbete". Men sedan hamnade han på det snart hundraåriga företaget Clas Ohlson som marknadsdirektör.

Han säger att en förutsättning för ett företags framgång är passionerade medarbetare – först då tar det fart. Och hur väcker man människors passion? Enligt Lars-Johan Strand måste man älska förändring och konstant reflektera kring; hur kan vi göra det här bättre? Och vidare ställa frågan "hur kan du utvecklas?" till sina medarbetare. Han understryker också att man inte ska vara rädd för att sätta höga kreativa förväntningar, för det skapar en yrkesstolthet hos de anställda. Och eftersom viljan att rekommendera sitt företag hänger ihop med passionen man känner för sitt jobb kan man genom att väcka passion hos medarbetarna sprida goda omdömen om företaget.

Lars-Johan Strand har en klar bild av vad passion är – att vara fysiskt utmattad i sitt arbete men spirituellt upplyft.

– Kom ihåg det när du kommer hem och misstolkar "att gå in i väggen" mot att vara fysiskt utmattad men spirituellt upplyft, säger han.

Lars-Johan Strands fyra tips till marknadschefer:
1. Färre människor med stort ansvar
2. Kräv mycket och förvänta mer – personlig utveckling
3. Tydlighet skapar energi
4. Från artwork till a work of art

Områden ett företag måste vara nummer ett på:
1. Kännedom
2. Relevant differentiering
3.  Emotionell koppling
4. Prisvärdhet
5. Tillgänglighet

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.