Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

”Man måste välja sina egna mätmetoder”

Publicerad: 19 november 2013, 15:38

Stina Honkamaa Bergfors med Patrik Sandberg och Urban Johansson

Foto: Andreas Elgstrand

Untited Screens vd Stina Honkamaa Bergfors, Online Groups vd, Urban Johansson och Nyheter24-gruppens grundare, Patrik Sandberg, anser att marknadschefer måste plocka ihop sin egen mix av mätmetoder. Det framgick under en paneldiskussion vid Analysdagen Online.


Det gäller att våga lämna gamla mätvalutor. Det menade Stina Honkamaa Bergfors i samband med panaldiskussionen.  Hon pekade samtidigt på att det är viktigt att inta mäta sönder online bara för att det kan mätas minut per minut.

Patrik Sandberg menar att det redan är svårt att köpa media och att det blir ännu svårare om två år.

Urban Johansson arbetar mest med små och medelstora företag och här är online oerhört viktigt eftersom man inte har råd att gå med riktigt stora kampanjer. Han tycker att Deportivos Unicef-kampanj där man kramar svett ur tröjor och gör om det till vatten är ett strålande exempel på vad som sker idag.

– Man lyckades skapa något globalt med små resurser. Det är en av de bästa kampanjerna jag har sett under senare år, sa han.

Trion var överens om det tidigare var ganska enkelt och att man bara kunde gå med en påse pengar till TV4. Man var också ense om att det behövs en annonsbörs i Sverige, men menade att Schibsted och Bonnier inte direkt har velat medverka till en sådan.

På frågan hur en sådan annonsbörs skulle se ut blev svaret:
– Som Nasdaq OMX fungerar ungefär, säger Urban Johansson.

Patrik Sandberg fyllde i:
– Allt går sönder just nu och folk är rädda, sade han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.